بازار هدف چیست و چگونه میتوانیم آن را پیدا کنیم؟

بازار هدف چیست و چگونه میتوانیم آن را پیدا کنیم؟

دوشنبه 22 فروردین 1401

 

آیا می‌خواهید کسب و کارتان را شروع کنید؟ آیا هدف‌تان فروش بیشتر و افزایش مخاطب است؟

در صورتی‌که پاسخ‌تان به این سوالات مثبت است، باید در خصوص بازار هدف یا تارگت مارکت بیشتر بدانید.

در ابتدای فعالیت هر کسب و کاری، باید مخاطبان‌تان را شناسایی کنید. درک بازار هدف به شما کمک می‌کند تا قدم‌های مثبت و موفقی برای رشد کسب و کارتان بردارید. با مشخص کردن بازار هدف می‌توانید حرفه‌ای عمل کنید و بدون شکست با ریسک کم‌تری کسب و کارتان را گسترش کنید. بازار هدف به شما کمک می‌کند تا برندسازی دقیق و بی‌عیب و نقصی انجام دهید. پس طبیعی است که موضوع بازار هدف تا این اندازه اهمیت داشته باشد.

در ادامه به بررسی بازار هدف یا تارگت مارکت می‌پردازیم و نحوه شناسایی آن را مرور می‌کنیم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

بازار هدف چیست؟

در ابتدا بهتر است بدانید که بازار هدف چیست و چرا تا این اندازه مهم است؟ هر کسب و کار برای عرضه کالا یا خدمات ایجاد می‌شود. تفاوتی ندارد حوزه فعالیت‌تان چیست، به هر حال باید بازار هدف‌تان را شناسایی کنید. این بازار هدف، شامل مجموعه‌ای از افراد و گروه‌ها است که می‌توانید خدمات یا کالاهای خودتان را به آن ها عرضه نمایید. بازار هدف تعیین کننده میزان فروش و کیفیت آن است. هر کسب و کار براساس استراتژی‌های خاص خود، اقدام به شناسایی بازار هدف می‌کند.

چرا باید بازار هدف را شناسایی کنید؟

تصور کنید که می‌خواهید در یک میتینگ شرکت کنید و فرصتی در اختیارتان قرار داده شده است تا کسب و کارتان را معرفی کنید. در این زمان شما باید بدانید افرادی که در مهمانی حضور دارند، چه کسانی هستند؟ چه ویژگی‌هایی دارند؟ به چه زبانی مسلط هستند؟ چطور می‌توانید نظر آن‌ها را جلب کنید؟

پاسخ به این سوالات مستلزم شناسایی بازار هدف است. زمانی که شما بدانید چه افرادی در مهمانی حضور دارند، می‌توانید مطابق با سلیقه و علاقه‌مندی‌های آن‌ها گیفت مناسب و مرتبطی با کسب و کارتان انتخاب کنید و فضایی مناسب با سن و سال و ویژگی‌های آن‌ها ایجاد کنید تا اثربخشی معرفی و پرزنت کردن‌تان بیشتر باشد. این افراد مخاطب هدف شما هستند و بازار هدف‌تان را تشکیل می‌دهند. زمانی که هر کسب و کاری را آغاز می‌کنید، باید بدانید که بازار هدف‌تان چیست و برای چه افرادی تلاش می‌کنید. در واقع، شما تلاش می‌کنید تا نظر برخی افراد را جلب کنید و شوق خرید یا مخاطب قرار گرفتن را در آن‌ها ایجاد کنید. این تمام چیزی است که به شما کمک می‌کند تا بهتر در این بازار حاضر شوید و حرفه‌ای عمل کنید.

مزایای شناخت بازار هدف چیست؟

مزایای شناخت بازار هدف

 

حتما برای‌تان جالب است بدانید که مزایای شناخت بازار هدف چیست و چرا باید تا این اندازه برای شناخت این بازار وقت اختصاص دهید؟ بازار هدف یا تارگت مارکت فضایی است که می‌توانید خدمات‌تان را عرضه کنید و کالاهای‌تان را بفروشید. در ادامه به بررسی مزایای شناخت بازار هدف اشاره می‌کنیم:

1- تعیین ویژگی‌های مخاطب هدف

زمانی که بازار هدف‌تان را مشخص می‌کنید، توانایی تعیین ویژگی‌های مخاطب هدف‌تان را خواهید داشت. در واقع، می‌توانید تعیین کنید که مخاطب‌تان چه سن و سالی دارد؟ چه علایقی دارد؟ چه لحن و گویشی را می‌پسندد؟

پاسخ به این سوالات موجب می‌شود تا مخاطب هدف‌تان را بشناسید. درک علایق و شیوه‌های نفوذ به ذهن مخاطب و اثرگذاری بر او، از مهم‌ترین مزایای شناخت بازار هدف یا تارگت مارکت است.

2- تعیین استراتژی تبلیغات

اگر بخواهید تبلیغات اثرگذاری انجام دهید، باید بازار هدف‌تان را بشناسید. درک بازار هدف به شما کمک می‌کند تا استراتژی تبلیغات موفقی را ترتیب دهید.

برای مثال، اگر محصول شما لباس ورزشی است، قطعا تبلیغات در فضای فود کورت برای‌تان کاربردی ندارد! اما تبلیغات در نزدیکی یک باشگاه ورزشی معتبر و شناخته شده، قطعا تاثیرگذار است. اگر اسباب بازی بچه تولید می‌کنید، باید در صفحات اینستاگرام مرتبط با کودکان فعالیت کنید. مثلا اگر تبلیغات شما از صفحات مرتبط با روانشناسی و شناخت کودک منتشر شود، مادران زیادی تصمیم به خرید اسباب بازی می‌گیرند و استراتژی تبلیغاتی شما موفق می‌شود. پس شناخت بازار هدف می‌تواند تعیین کننده استراتژی تبلیغات‌تان باشد.

3- ساخت کمپین تبلیغاتی موفق

یکی از کارهایی که موجب موفقیت کسب و کارها می‌شود، تدارک کمپین‌های تبلیغاتی است. یک کمپین تبلیغاتی، زمانی موفق می‌شود که براساس نیاز مخاطب ایجاد شود. اگر شما بازار هدف‌تان را شناسایی کرده باشید، می‌توانید کمپین تبلیغاتی متناسب با نیاز و دغدغه‌های مخاطب ایجاد کنید. یک کمپین تبلیغاتی موفق می‌تواند اثربخشی فوق‌العاده‌ای بر روی مخاطب داشته باشد و میزان فروش یا استفاده از خدمات‌تان را چند برابر کند.

4- برندسازی درست و اصولی

شاید اصلا به این موضوع توجه نکرده باشید که شناسایی بازار هدف تا چه اندازه می‌تواند بر روی برندسازی شما اثرگذار باشد. ساخت برند، با کمک تکنیک‌های بازاریابی نوین و برندسازی به خوبی انجام می‌شود. زمانی که شناخت دقیقی از بازار هدف داشته باشید، می‌توانید برندتان را مطابق با نیاز، دغدغه و ویژگی‌های ذهنی مخاطب عرضه کنید. همین موضوع عامل مهمی در موفقیت و پیشرفت کسب و کارتان خواهد بود. برندسازی موفق می‌تواند سکوی پرتاب شما باشد و سرمایه‌گذاری اساسی به سمت برندتان معطوف نماید.

چگونه می‌توان بازار هدف را مشخص کرد؟

حتما با توضیحاتی که در خصوص مزایای تعیین تارگت مارکت ارائه شد، مشتاق هستید که در خصوص نحوه تعیین بازار هدف، بیشتر بدانید. تعیین این موضوع به کسب و کارتان کمک بسیار زیادی می‌کند. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم نحوه تعیین بازار هدف را شرح دهیم:

1.      پیشنهادات خودتان را بررسی کنید.

2.      تعریف دقیقی از مخاطب هدف بنویسید.

3.      مشتریان ایده‌آل‌تان را یادداشت کنید.

4.      تحقیق کنید و بازار هدف‌تان را گسترش دهید.

5.      بررسی کنید و پیوسته اطلاعات جمع نمایید.

پیشنهادات خودتان را بررسی کنید!

شما باید در ابتدا لیست مخاطبان هدف‌تان را بنویسید. نوشتن تمام افرادی که می‌توانند از خدمات و کالاهای شما استفاده کنند، موجب می‌شود تا دایره مخاطبان‌تان را تکمیل کنید. یادتان باشد که هرچه جزییات را دقیقتر بنویسید، بازار هدف‌تان مشخص‌تر می‌شود و می‌توانید حرفه‌ای‌تر همه چیز را شروع کنید.

تعریف دقیقی از مخاطب هدف بنویسید!

بعد از نوشتن مخاطبان هدف‌تان، مجدد در خصوص کالا یا خدماتتان فکر کنید و تعریف جدیدی از مخاطب بنویسید. سعی کنید در خصوص مخاطبان‌تان مشخص کنید که آیا افراد دیگری وجود دارند که بتوانند در لیست مخاطبان‌تان باشد؟ چطور می‌توانید نیاز آن‌ها را پاسخ دهید؟ گاهی با تغییرات بسیار کم، می‌توانید طیف بیشتری از مخاطبان هدف را جذب کنید.

مشتریان ایده‌آل‌تان را یادداشت کنید!

اگر لیست مشتریان ایده آل را بنویسید، می‌توانید خیلی حرفه‌ای در خصوص گسترش مخاطبین هدف‌تان تلاش کنید. بازار هدف شما با نوشتن مشتریان ایده آل قابل گسترش است. زمانی که این لیست را می‌نویسید، قادر هستید با ایجاد تغییرات اندکی، این مشتریان را نیز به مشتریان خودتان اضافه و نظر آن‌ها را جلب کنید.

با درک این موضوعات، به بهترین شکل می‌توانید بازار هدف یا تارگت مارکت خودتان را مشخص کرده و برای رسیدن به اهداف سازمانی تلاش کنید.

تحقیق کنید و بازار هدف‌تان را گسترش دهید!

یادتان باشد که باید پیوسته در جستجو، تحقیق و کسب اطلاعات باشید. زمانی که پیوسته در حال تحقیق جهت گسترش بازار هدف یا تارگت مارکت هستید، می‌توانید تعداد مخاطبان و مشتریان‌تان را افزایش دهید. هرچه بازار هدف‌تان گسترش بیشتری داشته باشد، می‌توانید به راحتی کسب و کارتان را بزرگ‌تر کنید. تعداد مشتریان بیشتر برابر با فروش بیشتر و موفق‌تر است. پس سعی کنید پیوسته در حال جستجو و تحقیق باشید تا محصولات یا خدمات بیشتری بیافزایید و طیف افرادی که می‌توانند از محصولات و خدمات‌تان استفاده کنند را بزرگ‌تر کنید.

بررسی کنید و پیوسته اطلاعات جمع کنید!

جمع آوری اطلاعات در حوزه کسب و کارتان، باید به شکلی حرفه‌ای و همیشگی انجام شود. زمانی که همیشه تحقیق را در اولویت قرار می‌دهید، می‌توانید بازار هدف یا تارگت مارکت‌تان را گسترش دهید و رضایت مخاطبان بیشتری را جلب کنید.

جمع آوری اطلاعات در خصوص نیازهای مخاطبان و ارزیابی آن، به شما اجازه می‌دهد تا برندسازی موفق‌تری داشته باشید و میزان فروش‌تان هر روز افزایش پیدا کند. این تمام چیزی است که برای موفق شدن به آن احتیاج دارید.

چگونه باید از بازار هدف برای پیشرفت استفاده کرد؟

شما باید مطابق با بازار هدف‌تان، تلاش کنید تا پیشرفت داشته باشید. تحلیل بازار هدف به شما اجازه می‌دهد تا حرفه‌ای رشد کنید.

در ادامه به نکات مهمی در این حوزه اشاره می‌کنیم:

1- بررسی رقبا پیش از ورود به یک کسب و کار

قطعا زمانی که پا به عرصه هر کسب و کاری می‌گذارید، رقبایی در اطراف‌تان هستند که پیش‌تر در حال فعالیت بوده‌اند. شما باید مطابق با فعالیت آن‌ها، بازار هدف را تعیین کنید. سعی داشته باشید عملکرد بازار هدف‌تان در مقابل رقبا را ارزیابی کنید و سپس، استراتژی فروش و بازاریابی موفق خودتان را تدوین کنید. یادتان باشد که شما باید امتیاز بیشتری از رقبا به بازار هدف ارائه کنید تا مورد توجه قرار گیرد.

2- تحلیل دموگرافی (جمعیت شناسی) بازار هدف

زمانی که دموگرافی بازار هدف را بررسی می‌کنید، راه پیشرفت برای‌تان باز می‌شود. شما باید در خصوص سن و سال مخاطبان، جنسیت آن‌ها، محل زندگی، طبقه اجتماعی‌شان، وضعیت تاهل، تحصیلات و میزان درآمد آن‌ها جزییاتی را بررسی کنید. همین تحلیل به شما اجازه می‌دهد تا به شکلی مطلوب در راستای پیشرفت کسب و کارتان تلاش کنید.

جمعیت شناسی در بازار هدف

 

3- تحلیل سایکوگرافی (روانشناسی) بازار هدف

معمولا بازار هدف شما، دارای مخاطبانی است که ویژگی‌های شخصیتی، ارزشی و دغدغه‌های خاصی دارند. شناخت تفریحات مخاطبان هدف‌تان موجب می‌شود تا بتوانید براساس نیاز بازار هدف کسب و کارتان را ارائه کنید. ویژگی‌های شخصیتی و ارزشی مخاطبان‌تان تعیین کننده نحوه عرضه محصولات و خدمات‌تان است. به همین دلیل، باید از طریق تحلیل سایکوگرافی بازار هدف، مقدمات پیشرفت‌تان را فراهم کنید.

4- تعیین لحن و گویش

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید بازار هدف یا تارگت مارکت شما، تعیین کننده خط مشی حضور در شبکه‌های اجتماعی است. در واقع، بازار هدف برای شما مشخص می‌کند که با چه افرادی مواجه هستید و چه لحن و گویشی برای آن‌ها جذاب است. بازار هدف موجب می‌شود تا لحن ارتباط گرفتن‌تان در فضاهای مجازی، موفق‌تر از سایرین باشد و همه چیز به شکلی حرفه‌ای انجام شود. حتی برای طراحی سایت فروشگاهی نیز، باید این اطلاعات را در نظر بگیرید تا لحن نوشتاری‌تان معین شود.

خلاصه مطلب

شناسایی بازار هدف یا تارگت مارکت می‌تواند به شما خط مشی حرفه‌ای ارائه کند. شناخت مخاطب هدف در طراحی سایت، شبکه‌های اجتماعی و نحوه ارتباط با مشتری اثرگذار است. به همین دلیل، باید برای شناخت مخاطب‌تان تلاش کنید و بازار هدف را پس از بررسی و تحقیق شکل دهید. یادتان باشد تعیین بازار هدف درست، می‌تواند سکوی پرتاب‌تان باشد و مقدمات پیشرفت کسب و کارتان را فراهم کند.

سوالات متداول

آیا پرسونای مخاطب بخشی از تعیین بازار هدف است؟

بازار هدف مجموعه‌ای از افراد یا گروه‌هایی است که می‌توانند مخاطب عرضه محصولات یا خدمات شما باشند؛ پرسونای مخاطب بخشی از ویژگی این افراد است که در زمان تبلیغات، برقراری ارتباط و موارد این‌چنینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چطور می‌توان بازار هدف را شناسایی کرد؟

با کمک افراد متخصص در این حوزه یا کمک گرفتن از راهنمایی‌هایی که در بالا ذکر شد، می‌توانید بازار هدف کسب و کار خودتان را شناسایی کنید.

آیا تارگت مارکت برای کسب و کارهای اینترنتی مشترک است؟

خیر، هر کسب و کار بسته به حوزه فعالیت و عرضه محصول یا خدمات خود، تارگت مارکت مجزا و متفاوتی دارد.

سفارش طراحی سایت