پنج شنبه 29 تیر 1402
در چند ماه گذشته، جایگزینهای توییتر (چه جدید و چه قدیمی) مخاطبانی را پیدا کردهاند که مایلند یک شبکه اجتماعی جدید مبتنی بر متن را امتحان کنند. Mastodon، Bluesky، Spill و T2 برخی از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی هستند که اخیرا مردم آن را امتحان کردهاند. اکنون شرکت متا، مالک قدرتمند اینستاگرام و فیسبوک، با یک دستاورد جدید که به اینستاگرام گره خورده، وارد بازی شده است.
Threads رقیب توئیتر و پلتفرم اجتماعی مبتنی بر متن است. این شبکه اجتماعی، به حساب اینستاگرام شما گره خورده است، بنابراین، میتوانید با استفاده از اطلاعات کاربری اینستاگرام خود، در تردز نیز یک حساب کاربری ایجاد کنید.
نکتهای که باید به آن توجه کنید این است که تردز، با اینستاگرام یکپارچه شده است، به این معنا که برای استفاده از آن، فقط به یک حساب اینستاگرام نیاز دارید. هرچند تردز بهعنوان یک برنامه جداگانه عمل میکند، اما پیامها و بروزرسانیهای ارسال شده از طریق تردز، به پیامهای مستقیم (دایرکت) اینستاگرام شما متصل میشود و تجربهای یکپارچه را بین دو پلتفرم فراهم میکند.
بعد از آشنایی با نرمافزار اینستاگرام Threads، حالا نوبت به روش عضویت و ایجاد حساب کاربری در این برنامه جدید میرسد. برای استفاده از این نرمافزار، ابتدا باید اپلیکیشن با حجم 76 مگابایت را از فروشگاههای App Store یا Play Store دانلود کنید. پس از دانلود و نصب نرمافزار تردز، اکانت اینستاگرام شما در پایین صفحه نمایش داده خواهد شد. با لمس اکانت اینستاگرام، صفحه بارگذاری میشود و کاربر به بخش بعدی منتقل میشود که همان بخش ساخت پروفایل است.
قسمت پروفایل در نرمافزار تردز، با ساختاری کاملاً شبیه به پروفایل اینستاگرام تشکیل شده است. در پایین صفحه، گزینهای به نام "Import From Instagram" وجود دارد که با لمس آن، کاربر میتواند تمام اطلاعات خود را بدون تغییر از اینستاگرام به تردز منتقل کند.
همچنین، در صورت نیاز به اعمال تغییرات، کاربر میتواند اطلاعات خود را از جمله نام، بیوگرافی و لینک را به صورت دستی وارد نماید. در صورتی که نیاز به تغییر اطلاعاتی که از اینستاگرام منتقل شده است، وجود داشته باشد، کاربر میتواند با انتخاب گزینه "Reimport" تغییراتی را در بیوگرافی یا عکس پروفایل اعمال نماید. بعد از تکمیل این مرحله، کافیست روی گزینه "Continue" کلیک کنید و به بخش بعدی وارد شوید.
قسمت بعدی، بخش حریم خصوصی است. این بخش شامل دو گزینه با عنوان "Public Profile" و "Private Profile" است که مشابه اینستاگرام، به کاربران امکان میدهد که صفحه تردز خود راهاندازی خصوصی یا عمومی کنند. پس از انتخاب حالت عمومی یا خصوصی برای پروفایل تردز خود، کافیست بر روی گزینه "Continue" کلیک کنید تا به صفحه بعدی منتقل شوید.
بخش بعدی با عنوان "Follow the same accounts you follow on Instagram" به شما اجازه میدهد افرادی را که در اینستاگرام دنبال میکنید، در نرمافزار تردز نیز دنبال کنید. در این بخش، شما میتوانید فقط افراد خاصی را انتخاب کنید و یا با انتخاب گزینه"Follow All"، همه فالویینگهای اینستاگرامتان را به تردز منتقل کنید.
بعد از این مرحله، به بخش "How Threads Works" منتقل میشوید. در این بخش، توضیحات مختصری درباره نحوه استفاده از تردز برای شما قرار میگیرد.
این اطلاعات شامل سه بخش به عنوان ""Powered by Instagram، The fediverse"" و "Your data" است که هر کدام به شما اطلاعاتی را ارائه میدهد. پس از رسیدن به این قسمت، کافیست بر روی گزینه "Join Threads" کلیک کنید تا بتوانید حساب کاربری رسمی تردز خود را ایجاد کرده و از آن استفاده نمایید.
این پلتفرم، در حال حاضر، بر روی گوشیهای iOS و اندروید در بیش از 100 کشور در دسترس است. با این حال، به دلیل نگرانی ها و سختگیریهای خاصی، این برنامه در حال حاضر در اتحادیه اروپا در دسترس نیست. از آنجایی که شما از طریق حساب اینستاگرام خود وارد تردز میشوید، می توانید تمام افرادی را که در اینستاگرام دنبال میکردید، دنبال کنید. همچنین نام کاربری، نام و تنظیمات نیز همانند اینستاگرام است.
تردز و توئیتر هر دو شبکههای اجتماعی محبوب و معروفی هستند، اما دارای تفاوتها و شباهتهایی نیز هستند. این برنامه که به تازگی راه اندازی شده، ویژگی های مشابه توییتر مانند ویدیوی طولانی، پیام های مستقیم و اتاقهای صوتی زنده را ندارد.
در ادامه، برخی از اصلیترین تفاوتها بین تردز و توئیتر را بررسی خواهیم کرد:
ساختار پست: در توئیتر، پستها به صورت توئیتها یا پیامهای کوتاه با حداکثر 280 کاراکتر محدود میشوند. در تردز، امکان ارسال پستهایی با طول بیشتر وجود دارد و کاربران میتوانند متنهای بلندتری را به اشتراک بگذارند.
زبانها: تردز به کاربران امکان میدهد در زبانهای مختلفی مانند انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، چینی و ژاپنی فعالیت کنند. در توئیتر، بیشترین استفاده به زبان انگلیسی است و امکان استفاده از سایر زبانها نیز وجود دارد، اما به طور کلی محدودتر است.
حریم خصوصی: در تردز، تا حد زیادی به کاربران امکان کنترل حریم خصوصی و دسترسی به اطلاعات شخصی خود را میدهد. کاربران میتوانند تنظیمات حریم خصوصی خود را به دلخواه تغییر دهند و کنترل کنند که کدام اطلاعات به چه کسانی قابل دسترس باشد. توئیتر نیز امکاناتی در این زمینه دارد، اما برخی کاربران معتقدند که تردز در این مورد بیشترین امکانات را به کاربرانش میدهد.
ساختار شبکه: توئیتر یک شبکه اجتماعی بسیار گسترده است و به کاربران امکان دنبال کردن کسانی را میدهد که با نظرات و محتوای آنها همراستا هستیم. تردز نیز این قابلیت را دارد، اما همچنین به کاربران اجازه میدهد گروهها و صفحات مخصوصی برای علاقهمندیها و موضوعات خاص ایجاد کنند و در جوامع کوچکتر و متمرکزتری فعالیت داشته باشد.
رقابت با الگوریتم: در توئیتر، محتوا بر اساس الگوریتمهایی نمایش داده میشود که تصمیمگیری درباره پستهایی که به کاربران نمایش داده میشوند را بر عهده دارند. تردز نیز از الگوریتمهای خود استفاده میکند، اما برخی کاربران معتقدند که در تردز، الگوریتم، نقش کمتری در تصمیمگیری درباره محتواهایی که به کاربران نمایش داده میشود، دارد.
در کل، تردز و توئیتر هر دو شبکههای اجتماعی محبوبی هستند اما در ارائه ویژگیها، ساختار و تمرکز، تفاوتهایی وجود دارد که به ترجیحات و نیازهای شما بستگی دارد که کدام یک را انتخاب کنید.
از جمله معایب تردز میتوان اشاره کرد به:
· فیلتر بودن تردز در ایران
· نداشتن امکان هشتکگذاری در پستها
· نداشتن قابلیت ویرایش پستها و پاک کردن آنها
· عدم امکان ساخت اکانت در تردز بدون وابستگی به اکانت اینستاگرام
· عدم پشتیبانی از GIF
· عدم وجود راهی برای دیدن پست های لایک شده خودتان
· نداشتن Alt تصاویر
· نداشتن گزینه see translation
· عدم پشتیبانی کامل از نسخه تحت وب
شایان ذکر است که برای استفاده از گیف در تردز، باید از کیبوردهایی استفاده کنید که امکان قرار دادن گیف را دارند. برنامه SwiftKey یکی از این کیبوردهایی است که برای سیستمعاملهای اندروید و iOS موجود است.
ظرف چند ساعت پس از راه اندازی و انتشار، Threads از مرز 10 میلیون ثبت نام عبور کرد و در عرض 24 ساعت، 30 میلیون ثبت نام در آن انجام شد. تنها در عرض پنج روز از راه اندازی این برنامه، تعداد کاربرانش، به 100 میلیون کاربر رسید!
مارک زاکربرگ در روز اول انتشار پلتفرم تردز (6 ژوئیه ۲۰۲۳)، خاطرنشان کرد که این اپلیکیشن در دو ساعت اولیه، ۲ میلیون ثبتنام، در ۴ ساعت، ۵ میلیون ثبتنام و در ۷ ساعت، ۱۰ میلیون کاربر ثبتنام شده جذب نمود است. صبح روز بعد، مدیر عامل شرکت متا خاطرنشان کرد که بیش از 30 میلیون نفر برای آزمایش برنامه جدید ثبت نام کردهاند.
کاربران میتوانند تا 500 کاراکتر را در یک پست در برنامه تردز ارسال کنند. این پست از تصاویر، ویدیوها و GIF پشتیبانی میکند. یک پست Thread از حداکثر 10 آیتم رسانه پشتیبانی میکند.
تمامی متون و پستهای تردز به صورت تحت وب قابل مشاهده هستند؛ با این حال، نمیتوانید از طریق حساب کاربری خود وارد شوید و پست بگذارید.
میتوانید حساب Threads خود را غیرفعال کنید، اما برای حذف کامل حساب، باید حساب اینستاگرام خود را بر طبق «خطمشی رازداری تکمیلی شرکت متا» حذف نمایید. اما اخیرا مقامات اینستاگرام، اذعان داشتهاند که این شرکت "به دنبال راهی برای حذف حساب Threads شما به طور جداگانه است."
بله، اینستاگرام تردز (Threads) از زبان فارسی پشتیبانی میکند. در صورتی که زبان گوشی موبایل شما فارسی باشد، تردز به صورت خودکار به زبان فارسی فعال میشود. اما اگر زبان گوشی شما انگلیسی باشد، میتوانید به صورت دستی زبان نرمافزار را تغییر دهید. برای تغییر زبان تردز به فارسی، کافیست بالای صفحه پروفایل بر روی آیکون دو خط کلیک کنید و وارد بخش "Language" شوید. سپس، زبان فارسی را انتخاب کنید.
0 نظر
نظری ثبت نشده است