اهمیت داشتن فروشگاه اینترنتی در دوران کرونا

اهمیت داشتن فروشگاه اینترنتی در دوران کرونا

دوشنبه 20 دی 1400

اگر کمی قبل‌ترها پیشنهاد طراحی سایت به فروشگاه‌های کوچک داده می‌شد، هیچ نیازی به اجرای آن احساس نمی‌کردند. در واقع، خودشان را کوچک‌تر از داشتن یک وب سایت می‌دانستند و آن را اقدامی غیرضروری تصور می‌کردند. اما رویداد غیرمنتظره شیوع کرونا در جهان موجب شد، بسیاری از کسب و کارها ارزش داشتن یک سایت برای برقراری ارتباط با مشتری و فروش غیرحضوری را درک کنند. طراحی فروشگاه اینترنتی در دوران کرونا تبدیل به یکی از پرطرفدارترین درخواست‌هایی شد که از سوی کسب و کارهای کوچک مطرح می‌گردید. مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی در دوران کرونا بسیار زیاد است.

به دلیل همین اهمیت بالا، در این مقاله به طور کامل مزایا و ضرورت طراحی فروشگاه اینترنتی در دوران کرونا را بررسی می‌کنیم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

کرونا و بحران اقتصادی فروشگاه‌ها

با شروع دوران کرونا و شیوع جهانی آن، بسیاری از فروشگاه‌ها در سراسر جهان به دلیل قرنطینه و مشکلات اینچنینی بسته شد. به همین دلیل، قوانین پیشگیرانه از گسترش کرونا در جهان، موجب کاهش فروش حتی ورشکستگی کسب و کارها شد.

با بسته شدن فروشگاه‌ها، هیچ دسترسی به مشتریان حضوری فراهم نبود و تنها کسب و کارهایی که دارای زیرساخت لازم برای فروش اینترنتی داشتند، توانایی فروش موفق برای‌شان فراهم بود. همین موضوع سبب شد که بسیاری از افراد ضرورت طراحی فروشگاه اینترنتی در دوران کرونا را، درک کنند. امکان دسترسی به مشتریان حتی در روزهای قرنطینه و اطلاع رسانی نحوه کارکرد و تغییر آن در پاندمی موجب شد تا بسیاری از افراد، داشتن وب سایت را امکانی لوکس و غیرضروری ندانند و ضرورت داشتن آن را درک کنند.

مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی در دوران کرونا

قطعا برای شما نیز اهمیت دارد و می‌خواهید بدانید که مزایای استفاده از وب سایت در دوران عجیبی مثل کرونا چیست؟ داشتن وب سایت چه امکاناتی برای‌تان فراهم می‌کند؟

  • دسترسی به اطلاعات کاربرانی که پیش از این مشتری شما بوده‌اند.
  • ارتباط با کاربران همیشگی و کاربران گذری.
  • اطلاع رسانی مطلوب برای تخفیف‌ها، ساعات کاری، شعبه‌های جدید و نحوه فروش ویژه.
  • تغییر روند فروش از حضوری به آنلاین.
  • دسترسی به تبلیغات خاص در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی.
  • ارتباط با افراد خارج از دایره محیط جغرافیایی فروشگاه.
  •  امکان اعمال استراتژی‌های فروش در دنیای وب.
  • امکان ایجاد جذابیت بصری و امکانات لازم برای فروش بیشتر.
  • درج اطلاعات و مشخصات لازم کالا جهت فروش بهتر.
  •  امکان ارائه اطلاعات کالا براساس نیاز مشتری و فیلترهای لازم.
  • امکان تبلیغات پیامکی و ایمیلی برای جذب مخاطب و مشتری بیشتر.
  • امکان تولید محتوا و جذب کاربران جهانی در وب سایت.

تمامی مواردی که در بالا به آن اشاره شد، با طراحی فروشگاه اینترنتی در دوران کرونا قابل دستیابی است. خوشبختانه، این امکانات و مزایا تا حدی زیاد است که هزینه بابت طراحی و پیاده سازی یک وب سایت مناسب، کاملا توجیه اقتصادی دارد.

مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی در دوران کرونا

چرا فروشگاه اینترنتی بهتر از فروشگاه فیزیکی است؟

شاید برای‌تان جالب باشد که در دوران کرونا، بسیاری از افراد فعال در حوزه کسب و کار دریافتند که فروشگاه فیزیکی، بسیار شرایط ناامن‌تری نسبت به فروشگاه اینترنتی دارد.

شاید به نظر شما نیز، اعتماد کردن در دنیای وب چندان آسان نباشد. اما بهتر است بدانید که تنها عامل بازدارنده در دنیای وب، اعتماد کردن به یک فروشگاه اینترنتی است. درحالی‌که همین عامل نیز، به وسیله ایجاد بستر مناسب و دریافت نماد اعتماد الکترونیک امکان‌پذیر است.

اما یک فروشگاه فیزیکی در یک منطقه خاص، مشکلات متعدد بیشتری نسبت به فروشگاه آنلاین خواهد داشت. هزینه‌های رایج آب، برق، اجاره و موارد اینچنینی از جمله مواردی است که صاحب فروشگاه هر روز با آن روبه‌رو است. در کنار این هزینه‌ها، باید پذیرفت که مشتریان یک فروشگاه فیزیکی عموما محدود به افراد ساکن در اطراف آن و مشتریان ثابت از نقاط مختلف شهر هستند.

در یک فروشگاه فیزیکی، هیچ خبری از افزایش مشتری به میزان زیاد نیست؛ چرا که الگوریتم حضور مشتری در آن، وابسته به پارامترهای فیزیکی است. درحالی‌که فروشگاه اینترنتی، در هر کجای شهر و کشور که باشید، در دسترس است.

به راحتی می‌توانید در یک شهر دیگر، ویترین فروشگاه اینترنتی را مشاهده کنید و از تخفیفات خاص آن استفاده کنید و بدون صرف وقت و هزینه مراجعه به آن، خرید کنید. این امکانات تنها گوشه‌ای از مزایای داشتن یک سایت اینترنتی فروش آنلاین است. در واقع، فروشگاه اینترنتی بدون حد و مرز عمل می‌کند.

چگونه یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید؟

حتما برای شما نیز جالب است که پروسه داشتن یک فروشگاه اینترنتی را بدانید. برای طراحی فروشگاه اینترنتی در دوران کرونا باید بدانید که از کجا شروع کنید تا بهترین نتیجه را مشاهده نمایید. در ادامه قصد داریم، گام به گام طراحی و پیاده سازی سایت فروشگاه اینترنتی را بررسی کنیم.

1- شرکت مورد اعتمادی برای طراحی سایت انتخاب کنید!

اگر بخواهیم راز و رمز طراحی و پیاده سازی یک سایت فروش اینترنتی موفق را بیان کنیم، باید به انتخاب شرکت مورد اعتماد اشاره کرد. در ابتدای کار شاید ندانید که انتخاب دقیق و موفق، تا چه اندازه می‌تواند برای‌تان مزایای مطلوب ایجاد کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود تا تحقیق کافی انجام دهید.

مثلا برای طراحی سایت فروشگاهی در شیراز  حتما به شرکت‌هایی مراجعه کنید که در نزدیکی خودتان هستند؛ چرا که مراجعه حضوری برای‌تان آسان‌تر می‌شود و برقراری ارتباط و پیگیری بسیار آسان‌تر است.

2- لیست نیازهای یک فروشگاه اینترنتی

اگر بخواهید یک فروشگاه اینترنتی کامل و جامع داشته باشید، باید لیستی از نیازهای‌تان تهیه کنید تا در زمان مراجعه جهت مشاوره، از آن استفاده نمایید.

لیست نیازهای یک فروشگاه اینترنتی 

  • امکان درج عکس‌های محصول به همراه ویدئو جهت درک بهتر مشتری از ظاهر کالا
  • امکان درج قیمت به ریال (در صورت داشتن مشتری خارجی می‌توانید امکان درج قیمت به دلار را لحاظ کنید)
  • امکان ایجاد دسته بندی جهت نظم دهی به جستجو و دسترسی کاربر به کالاهای موردنیاز
  • امکان ارائه نتایج هر دسته بندی با ترتیب قیمت نزولی/ صعودی، ترتیب جدید/قدیمی، دارای تخفیف و موجودی
  • امکان فیلتر محصولات براساس پارامترهای رنگ، نوع، جنس، سایز، ابعاد، کاربرد و موارد اینچنینی
  • امکان مقایسه جدول مشخصات چند محصول با یکدیگر
  • امکان اشتراک گذاری محتوای بلاگ و محصولات در شبکه‌های اجتماعی
  • امکان امتیازدهی به کالاهای خریداری شده و خریداری نشده
  • امکان طرح سوال در خصوص کالاهای موجود و امکان پاسخ دهی کاربران و ادمین به سوالات
  • امکان ارائه محصولات پیشنهادی به کاربران براساس جستجوها یا خریدهای قبلی
  • امکان پرداخت هزینه به صورت آنلاین/در محل
  • امکان تعیین نحوه ارسال و درج اطلاعات ارسال
  • امکان ساخت حساب کاربری و درج امتیاز متناسب با خرید
  • امکان گزارش اشکالات سایت یا اطلاعات اشتباه در محصولات
  • امکان ارائه امکانات سرگرم کننده و رقابتی مثل بازی‌های ساده جهت ایجاد مسابقه و کد تخفیف
  • امکان درج عکس کالاهای خریداری شده توسط مشتریان

3- مشاوره و نیازسنجی کنید!

یکی از گام‌های مهم برای طراحی سایت فروشگاهی ، جلسه مشاوره حضوری و نیازسنجی است. در این جلسه شما تمامی نیازهای خودتان از داشتن یک سایت فروشگاهی را بیان می‌کنید، مشاور متخصص در شرکت طراحی سایت، به شما کمک می‌کند تا جزئیات احتمالی موردنیازتان را لیست کنید و در خصوص آن‌ها بحث و گفت و گو کنید.

بررسی تمام نیازهای شما و هزینه پیاده سازی آن، در همین جلسه مشاوره مشخص می‌گردد. به همین دلیل توصیه می‌شود تا موارد موردنیازتان را یادداشت کنید و تماما در خصوص آن صحبت کنید.

4- ارائه اطلاعات موردنیاز طراحی سایت

زمانی که قرارداد پیاده سازی سایت را بستید، نوبت به ارائه اطلاعات می‌رسد. در این مرحله، باید اطلاعات مورد نیاز شرکت طراحی و پیاده سازی سایت را فراهم کنید. در این پروسه، نیاز به عکاسی پیدا می‌کنید تا اطلاعاتی مثل محل فیزیکی فروشگاه، عکس‌های فروشگاه یا محصولات را ارائه نمایید.

5- تست و بررسی سایت

در آخرین مرحله از طراحی و پیاده سازی فروشگاه اینترنتی، باید سایت آماده شده را تست و بررسی کنید. این اقدام باید از ابتدایی‌ترین امکان آن انجام شود. ثبت نام کاربر، ورود اطلاعات محصولات، جستجوی محصولات، ترتیب نمایش محصولات، نحوه نمایش عکس‌ها، جستجوی محصولات، نظردهی، پرسیدن سوال و کلیه امکانات موجود در سایت باید بررسی شوند و صحت انجام آن مشخص گردد.

یادتان باشد در این زمان طلایی می‌توانید ایرادات سایت را برطرف کنید. معمولا چنین اقداماتی در مدت محدود انجام می‌شود و بعد از طی شدن مدت زمان پشتیبانی سایت، امکان هر گونه تغییر بدون صرف هزینه فراهم نیست.

چطور می‌توان اعتماد سازی برای فروشگاه اینترنتی انجام داد؟

معمولا چالش بسیاری از افراد در طراحی فروشگاه اینترنتی در دوران کرونا، اعتماد سازی در ذهن کاربران است؛ چرا که بسیاری از کاربران نگران عدم ارسال کالا، عدم امکان مرجوعی و موارد اینچنینی هستند. عدم اعتماد کاربر، مساوی با عدم خرید و کاهش تعداد مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی است. به همین دلیل توصیه می‌شود اگر شما نیز علاقمند به طراحی فروشگاه اینترنتی در دوران کرونا هستید، مراحل اعتماد سازی را مطالعه کنید.

1- نماد اعتماد الکترونیک دریافت کنید!

شما باید برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک اقدام کنید. این اقدام باید براساس پروسه قانونی انجام شود. سایت www.enamad.ir به راحتی به شما این امکان را می‌دهد که نماد اعتماد الکترونیک را در سطوح مختلف یک ستاره تا چند ستاره تهیه کنید.

بعد از دریافت ای نماد، در سایت نمادی قرار می‌گیرد که کاربر از طریق آن می‌تواند جزئیات ثبت ای نماد شما را مطالعه کند و طبق آن، به سایت شما اعتماد کند.

2- اعتماد سازی با دریافت هزینه در محل

یکی از راه‌هایی که امکان اعتماد سازی را برای‌تان فراهم می‌کند، ایجاد یک امکان کاربردی برای پرداخت هزینه کالا در محل است. معمولا در ابتدای فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی، می‌توانید از چنین ترفندی استفاده کنید تا کاربر با خیالی آسوده اقدام به خرید کند. اعمال چنین امکانی در زمان طراحی فروشگاه اینترنتی، بسیار مهم است.

3- پروتکل HTTPS و SSL را در اولویت قرار دهید!

استفاده از پروتکل‌های امنیتی مثل HTTPS و SSL در ذهن کاربر اعتماد سازی مطلوبی برای پرداخت اینترنتی ایجاد می‌کند. وجود این پروتکل‌ها نشانه‌ای از امنیت طراحی و پیاده سازی یک سایت است. شما به راحتی با این امکان می‌توانید در ذهن کاربر آرامشی ایجاد کنید که در زمان پرداخت هزینه در سایت، دچار مشکل نشود.

4- پشیبانی متعهد و قوی ایجاد کنید!

خدمات پشتیبانی در ایران متاسفانه در اکثر برندها، بسیار ضعیف است. در این میان اگر بتوانید خدمات پشتیبانی قوی و باکیفیتی ایجاد کنید، امکان جلب اعتماد مشتری را خواهید داشت.

مشتری برای اعتماد کردن و خرید امن، نیازمند ارتباط با فردی متخصص و باتجربه در واحد پشتیبانی است. پس سعی کنید با راهنمایی دقیق، ذهن مشتری را به آرامش برسانید و با توضیح امکاناتی که می‌توانید به کاربر ارائه کنید، شرایط مناسبی برای خرید فراهم کنید.

5- امکان مرجوعی را فراهم کنید!

اگر بخواهید فروش چند برابری را تجربه کنید و اعتماد سازی قوی داشته باشید، باید امکان مرجوعی را فراهم کنید. با استفاده از امکان مرجوعی، کاربران می‌توانند با خیالی آسوده خرید کنند و هیچ نگرانی از بابت عدم تمایل به نگهداشتن جنس یا عدم تطابق اندازه آن با نیازشان، نداشته باشند. به همین دلیل، سایت‌هایی که امکان مرجوعی ارائه می‌کنند، فروش بسیار بیشتری را تجربه خواهند کرد.

خلاصه مطلب

با تجربیاتی که از دوران قرنطینه کرونا به دست آورده‌اید، احتمالا فکر طراحی سایت برای فروش و ارتباط با مشتریان در دوران خاصی مثل کرونا را، در ذهن دارید. توجه به مزایای طراحی سایت فروشگاهی و گام به گام طراحی و پیاده سازی آن، به شما کمک می‌کند تا تجربه موفقی از طراحی سایت داشته باشید. با نکاتی که در بالا برای اعتماد سازی اشاره شد، قطعا فروش بیشتر و مشتریان بیشتری را تجربه خواهید کرد.

سوالات متداول

آیا طراحی فروشگاه اینترنتی بعد از اتمام قرنطینه دیر است؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که  طراحی فروشگاه اینترنتی، باید قبل از کرونا انجام می‌شد و پیاده سازی آن در روزهای کرونا و اتمام قرنطینه چندان مناسب نیست؛ اما بهتر است بدانید که هر زمان به این حوزه وارد شوید، نتیجه آن فروش بیشتر و موفقیت خواهد بود.

طراحی فروشگاه اینترنتی بعد از اتمام دوران قرنطینه و حتی کرونا نیز، موفقیت آمیز خواهد بود؛ چرا که کرونا، یکی از حوادث و رویدادهای پیش‌بینی نشده است که ریسک بروز موارد مشابه با آن مثل حوادث پیشبینی نشده، بسیار زیاد است.

آیا هزینه طراحی سایت بیشتر از سود احتمالی آن است؟

اگر تمامی نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، در زمان طراحی و پیاده سازی سایت استفاده کنید، احتمال موفقیت‌تان بسیار بیشتر خواهد بود. زمانی که طراحی سایت را به بهترین شکل انجام دهید و خدمات پشتیبانی و بعدی آن را به خوبی انجام دهید، هزینه طراحی سایت کاملا اقتصادی خواهد بود و در مدت زمان بسیار کوتاهی به شما بازمی‌گردد.

آیا ارتباط با مشتریان قبلی یک فروشگاه اینترنتی می‌تواند نشان دهنده کیفیت کار آن‌ها باشد؟

معمولا با نگاهی به سایت‌های مشابه در صنف خودتان، می‌توانید متوجه شرکت‌های مطرح طراح سایت شوید. با این اقدام، به راحتی امکان برقراری ارتباط با مشتریان قبلی شرکت نیز فراهم است. قطعا با بررسی تجربه مشتریان قبلی یک شرکت طراحی سایت، می‌توانید به کیفیت عملکرد و طراحی سایت آن‌ها اعتماد کنید.

سفارش طراحی سایت