راهنمای صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی | فروش کالا و خدمات در اینترنت

راهنمای صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی | فروش کالا و خدمات در اینترنت

شنبه 14 مرداد 1402

پیش‌بینی متخصصان حوزه آی‌تی و اینترنت نشان می‌دهد که ارزش صنعت فروشگاه‌های آنلاین به زودی به 2 تریلیون دلار خواهد رسید که به عنوان سریع‌ترین میزان رشد در میان بازارهای دیگر شناخته می‌شود. فروشگاه‌های اینترنتی در سال 95 تنها در ایران، درآمد 70 میلیارد تومانی داشته‌اند و رشد کسب و کارهای اینترنتی به شکل چشم‌گیری ادامه دارد به ویژه اینکه از سال 98 با افت شدید فروش محصولات فیزیکی، کسب و کارهایی که فروشگاه اینترنتی نداشتند نیز به فکر راه اندازی فروشگاه آنلاین افتادند.

هرکس با هر میزان بودجه‌ای می‌تواند فروشگاه آنلاین خود را راه اندازی کرده و کالاهای خود را به فروش برساند. ایجاد و سودآوری یک فروشگاه اینترنتی، چیزی بسیار مهم‌تر از راه اندازی یک وبسایت است.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی، بهترین نقطه شروع کسب و کار شخصی برای بسیاری از کارآفرینان است. این راه باعث کاهش هزینه‌های کاری و تجربه رشد سریع‌تر استارت‌آپی می‌شود و به‌طور کلی از بسیاری از جنبه‌ها به نفع آنهاست.

با این‌حال، تأسیس فروشگاه آنلاین، نیازمند تعهد کاری بسیاری است. اگر در کنار فروشگاه آنلاین خود فروشگاه فیزیکی هم دارید یا خیر، در هر صورت باید احساس مسئولیت کنید و دانش و ابزارهای لازم برای آن را در اختیار داشته باشید.

مقاله حاضر، شما را با مراحل مختلف راه اندازی فروشگاه اینترنتی آشنا می‌کند؛ به‌همین جهت پیشنهاد می‌شود که قبل از آغاز فعالیت‌ها، به نکات مهمی که در زیر آورده شده‌اند، توجه کنید:

  • محصولی که قصد فروشش را دارید، مشخص کنید.
  • بازار و مشتریان بالقوه خود را پیدا کنید.
  • از یک متخصص کسب و کار یا کوچر مشورت بگیرید.
  • برنامه کسب و کار یا بیزنس پلن، چشم انداز و هدف خود را با کمک مشاور متخصص تهیه کنید.

پس از اتخاذ اقدامات فوق، حالا وقت آن است که مرحله به مرحله راه اندازی فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای را با هم طی کنیم.

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

1- مشخص کردن زمینه فعالیت فروشگاه اینترنتی و تعیین محصولات
فروش اینترنتی

مشخص کردن زمینه فعالیت فروشگاه اینترنتی و تعیین محصولات یک مرحله مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی است. برای انجام این کار، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. تحلیل بازار: ابتدا باید بازارهای مختلف را تحلیل و زمینه‌های مختلف فعالیت را بررسی کنید. این شامل بررسی نیازها، ترند‌ها و مشکلات مشتریان در هر زمینه می‌شود.
  2. شناسایی علایق و تخصص‌ها: با توجه به تجربه و علایق شما و تخصص‌های فنی و حرفه‌ای خود، به دنبال زمینه‌هایی بگردید که به آن‌ها علاقه داشته و توانایی ارائه محصولات و خدمات در آن‌ها را دارید.
  3. تحقیق در مورد رقبا: نیاز است تا رقبا و محصولاتی که در هر زمینه فعال هستند را بررسی کنید. این به شما کمک می‌کند تا مزایا و معایب هر زمینه را بیابید و بازار خود را بهتر درک کنید.
  4. بررسی چرخه تقاضا و تامین کالا: مطمئن شوید که در بازار برای محصولاتی که می‌خواهید بفروشید، تقاضا وجود دارد و می‌توانید آن‌ها را به صورت موثر تامین کنید.
  5. تنوع محصولات: در صورت امکان، محصولات مختلفی در زمینه فعالیت خود ارائه دهید تا مشتریان بیشتری را جلب کنید و بازار هدف خود را گسترش دهید.
  6. تست بازار: پیش از انجام سرمایه‌گذاری بزرگ، می‌توانید با تست بازار، محصولات خود را در بازار آزمایش کنید و عکس‌العمل مشتریان را به دقت بررسی نمایید.
  7. انتخاب نهایی: بعد از انجام تمام مراحل تحلیل و بررسی، زمینه فعالیت و محصولات نهایی را برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید و با ساختار و استراتژی کسب و کار خود پیش بروید.

همچنین، موفقیت در فروشگاه اینترنتی نیازمند داشتن ایده‌های نوآورانه و اجرایی برای بهبود تجربه مشتریان است. برای این کار می‌توانید از بازخوردهای مشتریان استفاده کنید و به طور مداوم به بهبود محصولات و خدمات خود بپردازید.

2- طراحی وب سایت
طراحی سایت فروشگاهی

اولین و مهم‌ترین قدم پیش از طراحی سایت، انتخاب نام دامنه است. انتخاب نام دامنه مناسب اهمیتی معادل با انتخاب نام یک شرکت دارد! این آدرس وب که شامل نام انتخابی و دامنه مرتبط است، هویت کسب و کار شما در فضای آنلاین را نمایان می‌سازد. بنابراین، در انتخاب دقیق آن، به موارد زیر توجه فراوان داشته باشید:

  • قابلیت تایپ آسان
  • طول کوتاه
  • حاوی کلمات کلیدی کسب و کار
  • عدم استفاده از اعداد و خط فاصله
  • قابل ماندگاری در اذهان
  • بدون داشتن چندفهمی (هنگام گفتن نام دامنه، دیگران بتوانند به درستی آن را تایپ کنند.)

***نکته مهم*** در صورت امکان، پسوندهای .com و .ir را همزمان ثبت کنید تا از سوء استفاده احتمالی جلوگیری شود.

مطلب پیشنهادی: نکات مهم در انتخاب نام دامنه

قدم بعدی انتخاب هاست مناسب است. به خاطر داشته باشید که در حال حاضر دو نوع هاستینگ، هاستینگ ویندوز و هاستینگ لینوکس وجود دارد. اینکه سرور هاستینگ شما از کدام سیستم عامل استفاده می‌کند، به زبان برنامه‌نویسی سایت شما بستگی دارد. بنابراین، بهتر است قبل از انتخاب هاست، با برنامه‌نویس سایت خود مشورت کرده و سپس، تصمیم گیری کنید.

پیشنهاد می‌شود برای سایت‌هایی که با دات نت برنامه‌نویسی شده‌اند، هاست ویندوز تهیه شود؛ اما برای سایت‌هایی که با PHP برنامه‌نویسی شده‌اند، هاست لینوکس مناسبتر است.

گروه طراحی سایت لاگ با سابقه درخشانی که در زمینه طراحی سایت و فروشگاه های اینترنتی دارد، آماده خدمات‌رسانی به کسب و کارهای مختلف می‌باشد.

3- دریافت کد مالیاتی

 

برای دریافت کد مالیاتی نیاز است تا مراحل زیر به صورت کاملا رایگان طی شود:

مرحله اول: ثبت نام در سامانه کد رهگیری مالیاتی

  1. ابتدا به سایتwww.tax.gov.ir  وارد شوید.
  2. بر روی گزینه "ثبت نام الکترونیک (با داشتن اطلاعات کاربری)" کلیک کنید.
  3. در صفحه پیش ثبت نام الکترونیکی، اطلاعات مورد نیاز را وارد نموده، انتخاب نوع مؤدی (حقیقی، تبعه خارجی، حقوقی یا تشکل قانونی) و شماره ملی، شناسه ملی یا کد فراگیر را وارد نمایید.
  4. بعد از تکمیل اطلاعات، روی دکمه "ورود به ثبت نام" کلیک کنید.

نکته:

  • اگر کسب و کار شما شخصی است و هنوز شرکت ثبت نکرده‌اید، گزینه "حقیقی" را انتخاب کنید.
  • اگر تابعیت ایران را ندارید، گزینه "تبعه خارجی" را انتخاب کنید.
  • اگر شرکت شما یک شرکت رسمی است یا شخص حقوقی هستید، گزینه "حقوقی" را انتخاب کنید.
  • در صورتی که سازمان مردم نهاد (NGO) هستید، گزینه "تشکل قانونی" را انتخاب کنید.

با انتخاب گزینه مناسب، می‌توانید فرآیند ثبت نام کد رهگیری مالیاتی را به درستی انجام دهید.

 

مرحله دوم: پیش ثبت نام کسب و کار

  1. اگر قبلاً در سامانه ثبت نام کرده‌اید، لیست کسب و کارهای شما نشان داده می‌شود، در غیر این صورت روی دکمه "پیش ثبت نام جدید" کلیک کنید.
  2. در صفحه جدید، کادرهای مشخص شده را با اطلاعات صاحب کسب و کار پر کنید.
  3. انتخاب نوع ثبت نام (انفرادی یا مشارکتی) و وارد کردن کدپستی محل کسب و کار.
  4. وارد کردن شماره موبایل و کلمه امنیتی در کادرهای مربوطه.
  5. بعد از کامل کردن فرم، روی دکمه "پیش ثبت نام جدید" کلیک کنید.
  6. باید شماره موبایلی که وارد کرده‌اید را تایید کنید. برای این کار، کد چهار رقمی که برای شما پیامک می‌شود را در کادر مشخص شده در صفحه وارد نمایید.
  7. پس از وارد کردن کد تایید، روی دکمه "ثبت کد فعالسازی و ادامه" کلیک کنید تا به مرحله بعدی بروید.
  8. وارد کرد مشخصات دقیق براساس کارت ملی
  9. برای رفتن به مرحله بعد، گزینه "استعلام اطلاعات و ادامه" را کلیک کنید.

مرحله سوم: رفع نواقص پیش ثبت نام مالیاتی

1.       بعد از ثبت نام، به قسمت اطلاعات پرونده مالیاتی وارد می‌شوید تا موارد ثبت شده در پایگاه داده سازمان امور مالیاتی را مشاهده کنید.

2.       به بخش "نواقص اطلاعاتی" بروید؛ موارد قرمز رنگ، نواقص پرونده مالیاتی شما را نشان می‌دهد. برای رفع این نواقص، باید بر روی هر یک از گزینه‌ها کلیک کنید و اطلاعات خواسته شده را به سامانه بدهید.

3.       ثبت محل کسب و کار (محل کسب و کار می‌تواند مغازه یا واحد تجاری باشد، اما اگر کسب و کار خانگی دارید، آدرس منزل‌تان را مشخص کنید.)

4.       بعد از انتخاب محل کسب و کار، روی دکمه "ثبت" کلیک کنید.

5.       ویرایش مشخصات کسب و کار؛ دوباره به قسمت نواقص اطلاعاتی بروید و روی یکی از گزینه‌های باقی‌مانده کلیک کنید.

6.       در این فرم باید اطلاعات کامل مربوط به کسب و کار خود را وارد کنید. ابتدا در بالای صفحه و قسمت "دلیل ثبت نام" یکی از دو گزینه ثبت کسب و کار جدید یا انتقال/ویرایش کسب و کار را انتخاب کنید. سپس از بخش‌های مختلف اطلاعات مربوطه را با دقت پر کنید.

7.       ثبت اطلاعات کسب و کار

8.       پس از پر کردن فرم اطلاعات کسب و کار، روی دکمه "ثبت" کلیک کنید.

9.       روی گزینه "باقی مانده از نواقص" کلیک کنید.

10.   قسمت نواقص اطلاعاتی رفته با کلیک روی گزینه قرمز رنگ، به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که باید وضعیت مشمولیت مالیات بر ارزش افزوده را انتخاب کنید.

11.   ارائه کد 10 رقمی پیگیری توسط سیستم

12.   منتظر باشید تا اطلاعات از سمت سازمان امور مالیاتی تائید شود.

 

مرحله چهارم: دریافت پیامک از سازمان امور مالیاتی

در صورت صحت تمامی اطلاعات وارد شده و تائید آنها توسط سازمان مالیاتی، یک پیامک حاوی نام کاربری و رمز عبور برای شما ارسال می‌گردد.

 

مرحله پنجم: ورود به سامانه ثبت نام شماره اقتصادی

1.       مجدد به سایتwww.tax.gov.ir  بروید.

2.       اطلاعاتی که برای شما پیامک شد را در کادرهای سمت چپ وارد کنید.

 

مرحله ششم: تکمیل نیازمندی‌های پرونده مالیاتی

1.       بعد از ورود به حساب کاربری خود، در ستون سمت چپ صفحه، اطلاعات خواسته شده با رنگ قرمز مشخص شده‌اند.

2.       با کلیک بر روی هر یک از موارد، می‌توانید آن‌ها را اصلاح کنید و پرونده خود را کامل نمایید.

3.       روی گزینه "ابلاغ الکترونیک" از قسمت سمت راست سایت کلیک کنید.

4.       سپس، گزینه "درخواست ابلاغ الکترونیک" را بزنید.

5.       پس از مطالعه موارد نوشته شده، گزینه های انتهایی متن را تیک بزنید.

6.       سپس، روی دکمه "تایید اطلاعات و درخواست" کلیک کنید.

توجه داشته باشید که دریافت کد مالیاتی از الزامات راه اندازی فروشگه اینترنتی است.

4- دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی از اتحادیه کسب و کارهای مجازی

مجوز کسب و کار به هر گونه تأییدیه قانونی اشاره دارد که به شما اجازه فعالیت در حوزه کسب و کار مورد نظر را می‌دهد. این تاییدیه ممکن است شامل پروانه کسب، مجوز کسب، گواهی کسب، جواز کسب و سایر مدارک مشابه باشد. با داشتن این تاییدیه‌های قانونی، شما می‌توانید با اطمینان کسب و کار خود را آغاز و گسترش دهید.

5- دریافت ای نماد
ای نماد

سه نوع ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیک وجود دارد:

  1. نماد اعتماد موقت: راهکاری موقت برای وب سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی با حداقل شرایط لازم.
  2. نماد اعتماد یک ستاره: اولین مرحله پس از داشتن تمامی شرایط مورد نیاز مرکز توسعه تجارت الکترونیک
  3. نماد اعتماد دو ستاره:داشتم تمامی شرایط مذکور+ وجود پروتکل امنیتی SSL در سایت.

برای دریافت ای نماد می ‌بایست به سایت http://enamad.ir مراجعه نمایید. ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی در صورتی به افراد تعلق می‌گیرد که:

  1. فروش خدمات یا محصولات در سایت صورت گیرد.
  2. تمامی محصولات و خدمات باید دارای قیمت مشخص داشته و معتبر باشند.
  3. خریدار قبل از خرید، بتواند لیست محصولات یا فاکتور آنها را مشاهده کند (گزینه سبد خرید).
  4. شخصی که اقدام به ثبت نام و دریافت نماد اعتماد الکترونیکی می‌کند، همان فردی باشد که امتیاز دامنه سایت به نام او ثبت شده است.
  5. صلاحیت فرد درخواست کننده ای نماد به دست پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا تأیید شود.

6- راه اندازی درگاه پرداخت
درگاه پرداخت

در یک فروشگاه اینترنتی، بخش بسیار حیاتی و اساسی، درگاه پرداخت آنلاین است که نقش بسیار مهمی در عملکرد و تجارت آن دارد. در ایران، به طور کلی، دو نوع درگاه پرداخت آنلاین وجود دارد:

  1. درگاه مستقیم: این نوع درگاه مستقیماً از بانک‌های کشور تامین می‌شود و احتیاج به مراحل اداری و ثبت شرکت دارد.
  2. درگاه واسط: در این نوع درگاه، از سایت‌های واسط مانند پی‌پینگ، زرین‌پال و ... استفاده می‌شود که به عنوان واسط بین فروشگاه‌ها و بانک‌ها عمل می‌کنند. با استفاده از درگاه‌های واسط، می‌توان به سادگی و با ثبت نام آنلاین، درگاه پرداخت خود را فعال کرد.

در نهایت، با توجه به نیازها و شرایط مالی و اداری، فروشگاه‌ها می‌توانند از یکی از دو نوع درگاه پرداخت مذکور استفاده کنند.

7- تبلیغات و بازاریابی

بی‌تردید، اگر از هر تاجر و مدیر کسب و کاری بپرسید که سخت‌ترین، زمانبرترین و لذت‌بخش‌ترین قسمت کارشان چیست، به بازاریابی و فروش اشاره می‌کنند. انتخاب ابزارها و استراتژی‌های مناسب در بازاریابی چالشی سخت است. همچنین، زمان صرف شده در بازاریابی با میزان بودجه مرتبط است و پیشرفت نسبی به هزینه‌های انجام‌شده بستگی دارد. این تلاش‌ها می‌توانند به نتایج سودآور و درآمد بیشتری منجر شوند.

با این حال، برای جلوگیری از خستگی و یادگیری تکنیک‌های بازاریابی، مشورت با کارشناسان مجرب و مشاوران حرفه‌ای در زمینه تبلیغات و بکارگیری انواع روش های بازاریابی می‌تواند موثر باشد.

سفارش طراحی سایت

0 نظر

نظری ثبت نشده است

نظر جدید
(پاسخ به X حذف)