جمعه 8 بهمن 1400
از زمانی که داشتن وب سایت تبدیل به یک ضرورت برای کسب و کارها شد، بسیاری از کسب و کارها شروع به طراحی و پیاده سازی وب سایتهای حرفهای کردند. در این میان، رقابت بیش از پیش به وجود آمد و کیفیت طراحی، مدنظر بسیاری از افراد قرار گرفت. توجه به تجربه کاربری در طراحی سایت یکی از مهمترین آیتمهایی است که باید درنظر بگیرید. رابط کاربری در طراحی سایت میتواند به بهترین شکل ممکن همه چیز را عالیتر جلوه دهد؛ اما دستیابی به این پارامترها چندان ساده نیست. معمولا افراد متخصص در تیمهای تخصصی نسبت به فراهم کردن رابط کاربری در طراحی سایت و تجربه کاربری تلاش میکنند.
اهمیت این موضوع تاحدی است که در این مقاله به شکلی تخصصی، قصد داریم موضوع تجربه کاربری در طراحی سایت را مورد بررسی قرار دهیم و ضرورت صرف هزینه و وقت در این حوزه را بررسی کنیم.
پس تا پایان همراه ما باشید تا جزییات UI و UX را بدانید!
بهترین راه برای درک بهتر هر موضوع، پرداختن به چیستی آن است. زمانی که بدانید تجربه کاربری چیست و چرا باید برای آن ارزش و زمان اختصاص دهید، میتوانید به بهترین شکل همه چیز را مدیریت کنید.
تجربه کاربری در طراحی سایت بهطور اختصاری UX (User Experience Design) گفته میشود. در واقع، زمانی که کاربر با سایت شما مواجه میشود، یک تجربه خاص و منحصربهفرد از آن خواهد داشت. این تجربه باتوجه به نیاز کاربر در سایت پیشبینی میشود. یک سایت اگر براساس نیاز کاربر طراحی شده باشد، میتواند تجربه کاربری فوقالعادهای بسازد.
تجربه کاربری در طراحی سایت موجب میشود تا کاربر رضایت مطلوبی در لحظه استفاده از خدمات داشته باشد. با چنین شرایطی، حس و حال مطلوبی در فرد ایجاد میگردد. رسیدن به این استاندارد تنها زمانی ممکن است که تجربه کاربری مورد توجه قرار گرفته باشد.
زبان ماشین و سخت افزار در کامپیوترها، بسیار پیچیده و خاص است. معمولا کاربر عادی و غیرمتخصص، هیچ درکی از این کدها ندارد. پیچیدگیهای موجود در این فضا موجب میشود تا برنامه نویسان برای فراهم کردن یک محیط قابل درک برای کاربر، اقدام کنند.
بر همین اساس، در طراحی و پیاده سازی سایت نیز، محیط کاربری طراحی میشود. در این محیط، همه چیز به سادهترین شکل ممکن و مطابق با نیاز کاربر ارائه شده است. در چنین فضایی، کاربر به راحتی میتواند براساس نیاز خود جستجو کند و اطلاعات موردنیاز را کشف کند.
رابط کاربری در طراحی سایت میتواند جایگاه خاصی در ذهن کاربر ایجاد کند. همین عملکرد موجب میشود تا لحظات خوش از تجربه حضور در یک سایت ثبت شود. همین موضوع، مقدمه برندسازی و ثبت جایگاه خاص در ذهن مخاطب است.
برای درک بهتر ضرورت پرداختن به رابط کاربری در طراحی سایت و تجربه کاربری، باید بدانید که اهمیت UI و UX چیست؟ چرا تا این اندازه برای طراحی و پیاده سازی سایت مهم است؟
در واقع، همه ما تجربه خرید از فروشگاههای جذاب با پرسنل خوش برخورد را داریم. شما نیز، زمانی که برای خرید یک کالای خاص در مرکز خرید قدم میزنید، ویترین فروشگاهها اولین فضایی است که با آن ارتباط برقرار میکنید. زیبایی چیدمان ویترین فروشگاه، رنگهایی که در ویترین بکار رفته است، هوشمندانه بودن ستهای قابل نمایش و هزاران ریزه کاری دیگر، از جمله مهمترین پارامترهایی است که در اولین برخورد با ویترین میتواند نظر مراجعه کننده را جلب کند؛
این دقیقا رابط کاربری است که تعیین کننده جلب توجه، برقراری ارتباط، ورود به فروشگاه و افزایش احتمال خرید است.
در گام بعدی، برخورد فروشندهها، نوع چیدمان قفسهها، دسترسی مطلوب و مطابق با نیاز مراجعه کننده، ست کردن طرح و رنگ لوازم و صدها پارامتر دیگر، از جمله عواملی است که میتواند یک فروشگاه را در ذهن ما خاص جلوه دهد.
داشتن تجربه شیرین از یک خرید موفقیت آمیز، همینجا رقم میخورد. به این بخش، تجربه کاربری گفته میشود.
در واقع، شما بعد از مراجعه به فروشگاه، تجربهای خاص در ذهنتان حک میشود. اگر این تجربه مثبت و شیرین باشد، نتیجه آن مراجعه مجدد برای خرید از فروشگاه خواهد بود و حتی گاهی معرفی به اطرافیان و تبلیغ غیرمستقیم حاصل چنین تلاشی است؛ اما در صورتیکه تجربه خرید موفقیت آمیز نباشد و خاطره خوشی برایتان ایجاد نکند، شانس مراجعه مجدد به فروشگاه کاهش پیدا میکند. این بخش، دقیقا همان شکست پروژه تجربه کاربری در طراحی سایت است.
اگر همین سناریو فروشگاه و خرید را، برای سایت درنظر بگیرید؛ متوجه ضرورت صرف هزینه برای طراحی و پیاده سازی تجربه کاربری و رابط کاربری میشوید. معمولا سایتهایی که در این زمینه به خوبی عمل کنند، بهترین بازخورد را مشاهده خواهند کرد.
تجربه کاربری در طراحی سایت موضوع مهمی است که باید به آن بپردازید. معمولا زمانی که سایت طراحی میشود، اجزا مختلف آن در کنار محتوا تلاش میکنند تا خاطره خوشی در ذهن مخاطب ایجاد کنند.
تجربه کاربر از برقراری ارتباط با سایت، موضوع مهمی است که تعیین کننده موفقیتهای آتی خواهد بود. اگر تجربه کاربری در طراحی سایت را جدی بگیرید، قطعا به مرور شاهد افزایش تعداد کاربران، وفاداری کاربران، تبلیغات غیرمستقیم و بهبود خدمات دهی و فروش خواهید بود.
حتی اگر در حوزه فروش و خدمات فعالیت نداشته باشد، مهمترین مزیت تجربه کاربری در طراحی سایت، بهبود برندینگ است. زمانی که برند شما با خاطرهای خوش و تجربهای مطلوب در ذهن مخاطب ثبت میشود، میتوانید منتظر معجزههای بعدی آن بمانید و موفقیت در حوزههای جانبی را شاهد باشید.
مزایای یک طراحی موفق، بیش از حد تصور است. پس تا حد امکان پیش از طراحی سایت فروشگاهی، برای آن وقت و هزینه صرف کنید تا بهترین تجربه کاربری را بسازید.
همانطور که از ترکیب این عبارت پیدا است، طراحی رابط کاربری میتواند ارتباط کاربر با فضای سایت را فراهم کند. اگر رابط کاربری به خوبی طراحی و پیاده سازی نشود، کاربر برای دسترسی به اطلاعات موردنیاز دچار مشکل میشود.
اختلال در دسترسی کاربر به اطلاعات، موجب کاهش محبوبیت سایت و کاهش بازدید آن میشود. معمولا سایتهایی که سهولت دسترسی کاربر را فراهم میکنند، به خوبی، رابط بین کاربر و کدنویسی سایت میشوند.
همین پارامتر مهم میتواند در سئو سایت نیز اثرگذار باشد؛ چرا که گوگل به خوبی میتواند تحلیل دقیقی از میزان محبوبیت سایت داشته باشد و مدت زمان حضور کاربر در سایت را بررسی کند.
زمانی که کاربر به خوبی با سایت ارتباط برقرار نکند، قطعا حرکت بعدی، خروج از سایت و جستجوی مجدد وب سایتی است که نیاز کاربر را برآورده میکند؛ پس سعی کنید زمان و هزینه مطلوبی برای طراحی رابط کاربری سایت اختصاص دهید.
یک رابط کاربری نامناسب تمام زحماتتان بابت تامین محتوای مناسب و سئو سایت را هدر خواهد داد!
ایجاد تجربه کاربری در هر سایت، متفاوت با دیگری است. در واقع، شما باید همه چیز را بررسی و تحلیل کنید تا بتوانید بهترین تجربه کاربری را طراحی و پیاده سازی کنید. در این میان، درک آیتمهای مهم در این پروسه، به شما کمک میکند تا بهترین شیوه را در پیش بگیرید.
در ادامه به مهمترین نکات در این پروسه اشاره میکنیم:
1. شناخت مخاطب و ویژگیهای او (سبک زندگی، موضوعات مورد علاقه، نیازها، دغدغهها)
2. بررسی نیازهای مخاطب از سایت و درک ضرورت پرداختن به جزئیات مدنظر مخاطب
3. بررسی علاقهمندیهای مخاطب و پرداختن به جزئیات انتظارات او از سایت
4. بررسی رابط کاربری و نحوه تعامل با کاربر مطابق با نیازهای او
5. طراحی و پیاده سازی وایرفریم یا بلوپرینت (طرح اولیه) و پروتو تایپ (نمونه اولیه)
6. بررسی بخشهای مختلف طراحی و ارائه به توسعه دهنده وب
7. ارزیابی نهایی و بررسی بخشهای مختلف سایت
قطعا با توجه به ضرورت داشتن یک رابط کاربری قوی و اثرگذاری آن در موفقیت یک سایت، شما نیز مشتاق هستید که جزییاتی از فرآیند طراحی و پیاده سازی رابط کاربری بدانید. معمولا طراحی رابط کاربری توسط افراد متخصص در این حوزه انجام میشود.
برای آشنایی بیشتر شما عزیزان از پروسه پیچیده و حساس طراحی رابط کاربری، در ادامه به نکاتی که باید در این زمینه بدانید اشاره میکنیم:
1. نیازهای کسب و کار را بررسی کنید.
2. سایت رقبا و کسب و کارهای مشابه را بررسی کنید.
3. نیازهای مخاطب را در اولویت قرار دهید.
4. سادگی در طراحی، مهمترین نکته در ایجاد رابط کاربری در طراحی سایت است.
5. دسترسی آسان ایجاد کنید و همه چیز را مقابل چشم کاربر قرار دهید.
6. صفحه آرایی سایت را مطابق با نیاز خودتان و استراتژی معماری اطلاعات انجام دهید.
7. هدفمند و هوشمندانه از رنگها و تفکیک کنندهها استفاده کنید.
8. چشم کاربر را خسته نکنید و از معجزه فضاهای خالی یا سفید برای اینکار استفاده کنید.
9. خوانایی کلمات و نوع فونت را درنظر بگیرید.
10. دسترسی مطلوب برای تمامی بخشهای سایت ایجاد کنید.
11. راهنماهای پویا و تعاملی ایجاد کنید تا هیچ کاربری از عدم توانایی در یافتن اطلاعات، ناچار به خروج از سایت نشود.
زمانی که یک وب سایت باکیفیت و هدفمند را پیاده سازی میکنید، باید به اهدافتان توجه داشته باشید. معمولا مهمترین هدف جذب مخاطب بیشتر در وب سایت و کسب رتبه بالاتر در رنکینگ گوگل است. د رواقع، هرچه رتبه سایت بهبود پیدا کند، نشان دهنده شانس بیشتر برای جذب مخاطب جدید است.
این مخاطبان با هنر ارائه اطلاعات و همچنین، اعتماد سازی، شانس تبدیل شدن به مشتری را دارند. به همین دلیل، در بیشتر مواقع، افراد نگران رتبه سئو سایت هستند. خوشبختانه، زمانی که همه چیز را طبق اصول پیش ببرید و برای رابط کاربری و تجربه کاربری در طراحی سایت زمان و هزینه کافی اختصاص داده باشید، میتوانید اثربخشی عالی آن را در حوزه سئو مشاهده کنید.
گوگل به خوبی میتواند سایتهایی با رابط کاربری ضعیف و تجربه کاربری نامطلوب را تشخیص دهد. روانشناسی حرفهای گوگل از عملکرد کاربر، میتواند به بهترین شکل ممکن همه چیز را ثبت کند. زمانی که کاربر وارد یک سایت میشود، مدت زمان حضور در سایت، مدت زمان مطالعه و مشاهده یک صفحه، میزان جستجو در سایت و تعداد کلیک مابین صفحات مختلف سایت، در گوگل ثبت میشود.
تحلیل همین آمار نشان دهنده قوی بودن رابط کاربری و ثبت یک تجربه کاربری خوب یا ناموفق در ذهن کاربر است. به همین دلیل، UX و UI دو پارامتر مهم و اثرگذار در رتبه موتورهای جستجو محسوب میشوند و تاثیر مستقیمی بر روی سئو سایت دارند.
خلاصه مطلب
در دنیای حرفهای امروز، کسب و کار سمت و سوی جدیدی پیدا کرده است. طراحی و پیاده سازی سایت یکی از ملزومات فعالیت در این فضا است. شما میتوانید به راحتی با کمک علم روز، بهترین خدمات را ارائه کنید و سایت استانداردی داشته باشید.
شناخت عملکرد UX و UI میتواند سکوی پرتابی به سوی موفقیت باشد. معمولا ایجاد تجربه کاربری موفق در گرو ارتباط صحیح از طریق رابط کاربر است؛. پس سعی کنید برای فراهم کردن تمام نیازهای کاربر، از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.
یادتان باشد که صرف هزینه برای بهبود عملکرد سایت، سرمایه گذاری موفقیت آمیزی محسوب میشود. تفاوتی ندارد که طراحی سایت فروشگاهی در شیراز مدنطرتان باشد یا تهران، در هر صورت باید به این موضوع توجه ویژهای کنید.
UX مجموعهای از ذهنیت کاربر و تجربه او در زمان مواجهه با سایت است. زمانی که یک صفحه ریسپانسیو طراحی و پیاده سازی میشود، کاربر سهولت دسترسی بهتری دارد. به همین دلیل، میتوان با دلایل ذکر شده، ریسپانسیو بودن سایت را یکی از اثرات مثبت بر روی تجربه کاربری دانست.
هرچه سرعت لود یک سایت بیشتر باشد، کاربر با سرعت بالاتری میتواند اطلاعات موردنیاز را بهدست آورد. زمانی که سایت با سرعت مطلوبی لود میشود، رضایت کاربر از کاهش مدت زمان معطلی و کیفیت عملکرد سایت افزایش پیدا میکند. همین پارامترها میتواند موارد اثرگذاری بر تجربه کاربری مثبت باشد.
تولید محتوا یکی از اصلیترین راههای برقراری ارتباط با کاربر و جذب او است. زمانی که محتوا باکیفیتی تولید میکنید تا ارتباط مطلوبی با کاربر برقرار کنید، در واقع تلاش میکنید تا تجربه کاربری موفقی ایجاد کنید. برقراری ارتباط از طریق تولید محتوا نیز، میتواند یک رابط کاربری باکیفیت ایجاد کند.
0 نظر
نظری ثبت نشده است