مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

دوشنبه 20 دی 1400

در عصر ما، تکنولوژی و سرعت حرف اول را می‌زند. دنیا به سرعت در حال تغییر است. هر روز تکنولوژی‌های به‌روزتر و پیچیده‌تری از کارخانه‌های فکری و مهندسی به دنیا عرضه می‌شود. سبک زندگی مردم نیز با همین سرعت در حال تغییر است. سیستم حمل‌ونقل، آموزش و یادگیری، گوشی‌های هوشمندی که استفاده می‌کنیم، خودروهایی که می‌رانیم، هیچکدام به 100 که نه، به 10 سال پیش هم شبیه نیست! در این بین، بسیار مهم است که منبع درآمد و کسب‌وکار خودمان را با سرعت تغییرات سبک زندگی عموم مردم هماهنگ کنیم. در حال حاضر، هیچ چیز به اندازه فروشگاه اینترنتی برای کسب‌وکارهای حقیقی واجب نیست. برای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی خود نیاز است تا با مجوزهای لازم برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی آشنا باشید.

فروشگاه اینترنتی چیست؟

تصور کنید شما مالک یک کسب‌وکار هستید. هر روز کرکره مغازه را بالا داده و روزتان را شروع می‌کنید. بسته به ساعات کاریتان، در برخی ساعات مشتری بیشتر و برخی مواقع مشتری کمتری دارید. ممکن است مغازه شما در مسیر رفت‌وآمد مردم باشد و ممکن است کمی با فاصله بوده و پاخور کمتری داشته باشد. چینش ویترین شما بسیار مهم است؛ چرا که در گام اول مشتری‌های بالقوه و رهگذران، ویترین کسب‌وکار شما را می‌بینند. بسیار مهم است که روی تبلیغات کسب‌وکارتان برنامه‌ریزی کنید؛ چرا که بدون تبلیغات، تقریبا یک کسب‌وکار شکست خورده محسوب می‌شوید. این روزمرگی یک کسب‌وکار سنتی، در دنیای دیجیتال امروز است!

فروشگاه اینترنتی دقیقا همین است، فقط بر بستر دنیای مجازی! آن‌چه که در دنیای ما از سال 1398 و با همه‌گیری ویروس کرونا شروع شد، تحولی در عرصه تجاری نیز بود. با آغاز پاندمی کووید-19، بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی برای جلوگیری از انتشار هرچه بیشتر این بیماری به تعطیلی کشیده شدند. سیلی از درخواست‌ها برای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی در جامعه راه افتاد و در حال حاضر، با واکسیناسیون گسترده و کنترل این بیماری، هنوز هم این سبک و سیاق خرید اینترنتی ادامه دارد.

در دنیای امروز ما، مردم حتی ترجیح می‌دهند مایحتاج روزانه خود را نیز از سوپرمارکت‌های آنلاین خریداری کنند. شما در فروشگاه اینترنتی خود 24 ساعته فعال هستید، باید با بهینه‌سازی سایت خود در دید مشتریان بیشتری قرار بگیرید، لندینگ پیج وب‌سایت شما باید به حدی حرفه‌ای طراحی شده باشد که هر مخاطبی پس از ورود، به این راحتی دل به ترک وب‌سایت ندهد! تبلیغات و بک‌لینک‌های مرتبط با کسب‌وکار شما که در دیگر وب‌سایت‌ها قرار می‌گیرند، باید به تعداد مناسب و براساس قواعد و الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو باشند وگرنه نه تنها نتیجه مثبتی نداشته، بلکه ممکن است به ضرر وب‌سایت شما تمام بشود.

مجوز فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی چیست؟

می‌بینید؟ فروشگاه اینترنتی همان فروشگاه حقیقی است، با پیچیدگی‌های بیشتر؛ چرا که در فروشگاه‌های اینترنتی باید علاوه بر مشتریان، موتورهای جست‌وجو را نیز راضی نگه‌ دارید تا شما را به کاربران بیشتری نشان داده و مشتریان بیشتری را به سوی فروشگاه اینترنتی شما هدایت کند. خوب است بدانید فروشگاه اینترنتی 24 ساعته در حال فعالیت است. یعنی حتی زمانیکه شما خواب هستید، ممکن است فردی از فروشگاه شما خرید کند. به بیان دیگر، 7 روز هفته، 24 ساعت شبانه‌روز در حال کسب درآمد هستید، اگر قواعد بازی را رعایت کنید!

مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟

پیش از آن‌که فروشگاه اینترنتی خود را راه بیندازید، باید بدانید برای شروع به کار، به چه مجوزهایی نیاز دارید. دریافت مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی این امکان را به شما می‌دهد تا به کسب‌وکار مجازیتان وجاهت قانونی بخشیده و خیال مشتری را از این جهت راحت کنید. در ادامه به بررسی مجوزهای قانونی و مراحلی که برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی نیاز است، می‌پردازیم.

1- درگاه پرداخت اینترنتی

هدف ما از دریافت مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی فعال کردن کسب‌وکار مجازی است. حالا سوال اصلی این‌جاست، بدون داشتن روشی برای دریافت وجه خدمات و محصولاتمان، کسب‌وکار ما به چه دردی می‌خورد؟!

به همین سبب، از زمان طراحی سایت و سئو، باید به دنبال راه ارتباطی مالی امن میان مشتریان و فروشگاه اینترنتی باشید تا بتوانند با خیال راحت، وجه مورد نظر را پرداخت کنند، این پل ارتباطی مالی همان درگاه امن پرداخت اینترنتی است.

سال‌هاست که کلاهبرداران و سودجویان با استفاده از شیوه‌های گوناگون سعی در سرقت اطلاعات حساب بانکی افراد دارند (فیشینگ) تا بتوانند موجودی حسابشان را خالی کنند. همین موضوع سبب شده است مردم به وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌هایی که درگاه اینترنتی قابل اطمینان ندارند، اعتماد نکنند. به همین دلیل نیاز است تا با تجهیز فروشگاه مجازی خود به درگاه پرداخت اینترنتی معتبر، هم خیال مشتریان را راحت کنیم، هم محصولات را بفروشیم! درگاه‌های پرداخت آنلاین را به دو دسته می‌توان تقسیم کرد:

درگاه پرداخت مستقیم

برای داشتن درگاه پرداخت مستقیم بانکی الزاما باید ای‌نماد را دریافت کرده باشید. پس از دریافت ای‌نماد، با در دست داشتن تمامی مجوزها و مدارک حقیقی و حقوقی کسب‌وکار خود، به یکی از بانک‌های ارائه دهنده خدمات درگاه پرداخت مراجعه می‌کنید. بانک عامل، پس از بررسی تمامی مدارک، قراردادی را با شما امضا می‌کند. لازم است بدانید پروسه دریافت درگاه پرداخت مستقیم زمان‌بر بوده و بانک‌ها چندان با کسب‌وکارهای کوچک راه نمی‌آیند! این درگاه بیشتر برای فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ و دارای تعداد تراکنش بالا استفاده دارد.

درگاه پرداخت واسط

درگاه پرداخت واسط برای کسب‌وکارهای مجازی نوپا بسیار مناسب است. این نوع درگاه توسط شرکت‌هایی ارائه می‌شود که رابط میان فروشگاه شما، خریدار محصول و بانک هستند. پس از پرداخت وجه توسط مشتری، پول به حساب شرکت واسط رفته و پس از کسر کارمزد، به حساب شما در بانک واریز خواهد شد. دریافت این نوع درگاه بسیار راحت‌تر بوده و در زمان نسبتا کوتاهی صورت می‌گیرد.

2- اینماد

ای نماد نماد الکترونیکی

 

از بین مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی بهتر است با اینماد شروع کنیم. برای داشتن کسب‌وکار اینترنتی موفق همیشه خودتان را جای مشتری بگذارید. تصور کنید برای اولین بار می‌خواهید از فروشگاه اینترنتی خرید کنید، ترجیح می‌دهید از فروشگاهی خرید کنید که در صورت عدم رضایت از کالا و یا خدماتشان، بتوانید پیگیر شده و شکایت خود را به مراجع قانونی ببرید و یا از فروشگاهی خرید می‌کنید که هیچ تاییدیه‌ای ندارد؟

اینماد دقیقا همین تاییدیه است!

اینماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک و زیر نظر وزرات صنعت، معدن و تجارت به کسب‌وکارهایی که خواهان اخذ آن هستند، اعطا می‌شود. این نماد، اعتبار و هویت فروشگاه اینترنتی را نشان می‌دهد. خوب است بدانید شناخته شده‌ترین نماد در بین مردم جامعه، اینماد است. به همین سبب، اگر می‌خواهید فروشگاه شما برای مردم معتبر و قابل اطمینان شناخته شود، بهتر است حتما به فکر دریافت اینماد باشید.

برای دریافت اینماد نیاز است تا با مراجعه به وب‌سایت enamad.ir و تکمیل فرم‌های الکترونیکی درخواست خود را ثبت کنید. اینماد خود به چند دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شود:

اینماد موقت

این نماد پس از ثبت‌نام در سامانه گفته شده، تا زمان تکمیل و بررسی کامل مدارک، به فروشگاه اینترنتی شما اهدا خواهد شد. در واقع، ای‌نماد موقت به مالک فروشگاه اینترنتی کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر فروشگاه اینترنتی خود را فعال کرده و از مزایای آن بهره‌مند شود.

اینماد دائم تک ستاره

پس از بررسی کامل درخواست فروشگاه اینترنتی و پیمودن مراحل قانونی، ای‌نماد تک ستاره به کسب‌وکار مجازی شما اعطا خواهد شد. خوب است بدانید مدت اعتبار این نماد تنها یک سال بوده و برای تمدید آن نیاز است تا هزینه پرداخت کنید.

اینماد دائم دو ستاره

این نماد نیز همانند اینماد تک ستاره بوده با این تفاوت که برای دریافت آن باید حتما گواهینامه SSL را برای سایتتان دریافت کنید.

به صورت کلی، مراحل دریافت ای‌نماد به شرح زیر است:

  • ثبت‌نام و ورود اطلاعات خواسته شده در سامانه enamad.ir
  • اسکن مدارک خواسته شده
  • مشخص نمودن نوع کسب‌وکار
  • چک لیست نماد اعتماد الکترونیک
  • ارسال مدارک خواسته شده بوسیله پست
  • دریافت گواهینامه SSL برای ای‌نماد دو ستاره

3- گواهینامه SSL

گواهی ssl

 

گواهینامه SSL نشان دهنده امنیت وب‌سایت بوده و این اطمینان را به مشتریان فروشگاه اینترنتی شما می‌دهد که اطلاعات آن‌ها در امنیت کامل قرار دارد. به بیان دیگر، SSL نشان می‌دهد که تمامی ارتباطات فی‌مابین سرور و کاربر به صورت کامل رمزنگاری شده است. وب‌سایت‌هایی که گواهینامه SSL را دریافت می‌کنند، در ابتدای آدرسشان عبارت https قرار می‌گیرد. وب‌سایت‌هایی که این نماد را ندارند نیز با عبارت http شروع می‌شوند.

4- مجوز ساماندهی

یکی دیگر از مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی، مجوز ساماندهی است. مرکز توسعه فناوری اطلاعات زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اعطای مجوز ساماندهی به کسب‌وکارهای اینترنتی است که خواهان دریافت این مجوز هستند.

به طور کلی، می‌توان گفت این مجوز نشان می‌دهد که تمامی اطلاعات مربوط به مدیر فروشگاه اینترنتی و یا وب‌سایت ثبت شده و محتوای وب‌سایت، مورد تایید است. برای دریافت مجوز ساماندهی نیاز است تا با مراجعه به آدرس samandehi.ir فرم‌های مربوطه را تکمیل و مدارک مورد نیاز را ارسال کنید. از مزایای داشتن مجوز ساماندهی این است که اگر به هر دلیلی، صفحه و یا تمامی وب‌سایت شما فیلتر شود، از طریق پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد.

5- مجوز نظام صنفی رایانه‌ای

اگر برای کسب‌وکار اینترنتی خود شرکت حقوقی ثبت کرده‌اید، نیاز است تا با مراجعه به واحد نظام صنفی رایانه‌ای، مجوز لازم جهت فعالیت خود بر بستر فضای مجازی را دریافت کنید. اگر کسب‌وکار شما شامل چند نفر نیرو است، پس از دریافت این مجوز، می‌توانید به راحتی آن‌ها را بیمه کرده و حقوقشان را پرداخت کنید. برای دریافت این مجوز نیاز است تا مدیرعامل شرکت دارای مدرک لیسانس بوده و حیطه کاری نیز در زمینه فعالیت‌های رایانه‌ای باشد.

چگونه فروشگاه اینترنتی خود را راه بیندازیم؟

پس از آشنایی با مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی، لازم است بدانید چگونه می‌توان یک فروشگاه اینترنتی را عملیاتی کرد. به طور خلاصه می‌توان گفت:

توانمندی‌های پولسازتان را بشناسید و سعی کنید آن‌ها را ارتقا دهید. این توانمندی‌ها برای شما، ثروت خلق می‌کنند.

آشنایی حداقلی با فتوشاپ، مدیریت و بهینه‌سازی سایت داشته باشید؛ چرا که هزینه‌های نگهداری و بهبود سایت را بسیار کاهش می‌دهد.

یک شرکت معتبر و شناخته شده با نمونه کارهای موفق را برای طراحی سایت خود انتخاب کنید.

برای تولید محتوا وقت بگذارید، تنها راه ارتباطی شما با مخاطبانتان محتوای مفید متنی، تصویری و ویدئویی است.

مدام وب‌سایت و فروشگاه‌های رقبا را بررسی کنید، از نقاط قوتشان بهره بگیرید و سعی کنید ایرادات آن‌‌ها را تکرار نکنید.

برای تبلیغات و بک‌لینک اصلا عجله نکنید؛ چرا که اگر هوشمندانه انجام نشود، می‌تواند آسیب جدی به کسب‌وکار شما وارد کند. برای این‌کار حتما از مشاوره افراد متخصص بهره‌ بگیرید.

علاوه بر وب‌سایت حتما در شبکه‌های اجتماعی نیز فعال باشید. این کار به جذب مشتریان بیشتر منجر می‌شود.

وب‌سایت فروشگاهی نیاز به صبر بسیار برای رسیدن به نتیجه دارد. صبور باشید!

کلام آخر

تفاوتی نمی‌کند طراحی سایت در شیراز یا تهران یا اصفهان یا هر جای دیگر انجام گرفته باشد. برای شروع کسب‌وکار مجازی خود باید مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی را دریافت کنید. دریافت این مجوزها به شما این امکان را می‌دهد تا کسب‌وکار مجازی قانونی و موجهی را بدون نگرانی از هرگونه مسائل و مشکلات حقوقی اداره کنید. علاوه بر این، مشتریان با مراجعه به وب‌سایت و فروشگاه اینترنتی شما، به راحتی اطمینان کرده و از خدمان و محصولات شما خرید خواهند کرد.

سوالات متداول

آیا برای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی دریافت گواهینامه SSL نیاز است؟

نمی‌توان گفت گواهینامه SSL یکی از مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی است؛ چرا که بدون این گواهینامه شما می‌توانید اینماد تک ستاره را دریافت کنید. ولی اگر بخواهیم آینده‌نگر باشیم و آن دسته از مشتریان باهوش که عبارت https را چک می‌کنند نیز به خریدار تبدیل کنیم، بله بهتر است این گواهینامه را برای سایت خود دریافت کنید.

برای دریافت ای‌نماد حتما باید شرکت ثبت کرد؟

الزامی به ثبت شرکت برای دریافت ای‎‌نماد وجود ندارد. چند نکته که حتما درباره ای‌نماد باید بدانید:

  • اینماد صرفا به وب‌سایت‌های فروشگاهی اعطا می‌شود. پس اگر وب‌سایت شما صرفا منتشرکننده محتوا است، بهتر است به دنبال اینماد نباشید.
  • نام دامنه سایت حتما باید به نام فردی باشد که برای دریافت اینماد درخواست داده است.

اگر هیچ یک از مجوزها را دریافت نکنیم، می‌توان کسب‌وکار اینترنتی راه انداخت؟

واضح است که مشتریان خدمات و محصولات در بستر فضای مجازی به دنبال خریدی آسان، مطمئن و قابل پیگیری هستند. اینماد، مجوز ساماندهی، درگاه پرداخت اینترنتی معتبر و... همگی این اطمینان را به خریداران شما می‌دهد که با کسب‌وکاری حرفه‌ای و مورد اطمینان طرف هستند و می‌توانند با خیالی آسوده خرید کنند. اگر مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی را دریافت نکنید، بدون شک می‌توانید وب‌سایت خود را طراحی کرده و عملیاتی کنید، ولی آیا فروش خواهید داشت؟

قطعا خیر!

سفارش طراحی سایت