چرا طراحی سایت ریسپانسیو برای وب سایت‌های فروشگاهی مهم است؟

چرا طراحی سایت ریسپانسیو برای وب سایت‌های فروشگاهی مهم است؟

دوشنبه 11 بهمن 1400

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که کسب‌وکار مجازی خود را راه اندازی کرده و به دنبال رشد و ترقی هستید؟ یا شاید هم به دنبال راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی هستید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کرد و چه نکاتی را باید رعایت کنید.

در هر صورت، جای خوبی آمده‌اید، این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

طراحی سایت ریسپانسیو یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که در زمان طراحی سایت فروشگاهی باید به آن توجه داشته باشید. طراحی سایت واکنشگرا به طور مستقیم بر میزان فروش شما تاثیر داشته و باعث می‌شود کسب‎‌وکار مجازی شما پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری، به سرعت طی کند.

حال، سوال این است که طراحی سایت ریسپانسیو چگونه بر میزان درآمد شما از سایت فروشگاهی تاثیر می‌گذارد؟ در زمان طراحی سایت ریسپانسیو به چه نکاتی باید توجه داشت؟ اصلا ریسپانسیو یا واکنش‌گرا به چه معناست؟ فقط کافیست تا انتها همراه ما باشید تا اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکات طراحی سایت واکنشگرا و اهمیت آن را برای شما بیان کنیم.

کسب و کار مجازی، نیاز زندگی مدرن

در عصر حاضر، تکنولوژی به سرعت در حال تغییر سبک زندگی ماست. تکنولوژی بر هر آنچه که تصور کنید، تاثیر گذاشته است. دیگر یادگیری مدرسه و دانشگاه‌محور نیست و دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند با استفاده از کلاس‌های آنلاین یا وب سایت‌های مخصوص این موضوع، در کلاس هر استادی از هر نقطه‌ای از جهان حضور داشته باشند.

کمتر کسی برای خرید خودرو و یا ملک، بنگاه‌های معاملات را یک به یک بررسی می‌کند و اکثرا از طریق اپلیکیشن‌های تلفن همراه و یا سایت‌های آگهی نسبت به خرید و فروش کالا اقدام می‌کند. برای خرید تجهیزات دیجیتال دیگر نیاز نیست فروشگاه‌های مختلف را بررسی کنیم؛ بلکه فروشگاه‌های آنلاین معتبری در سراسر کشور مشغول به کار هستند که این قابلیت را به ما می‌دهند تا با استفاده از بانک اطلاعاتیشان، اطلاعات محصول مورد نظرمان را استخراج کنیم، با محصولات مشابه مقایسه کرده و در نهایت، انتخاب و خریداری کنیم.

این دنیای امروز ماست و با همین سرعت سرسام‌آور روبه جلو حرکت می‌کند.

چند لحظه فکر کنید، ببینید با روی کار آمدن تکنولوژی‌های مدرن چه کسب‌وکارهای سنتی از بین رفته و یا به شدت ضعیف شده‌اند؟ آیا آژانس‌های کرایه خودرو مثل گذشته مشغول به کار هستند؟ سمساری‌ها هنوز پررونق‌اند؟ بنگاه‌های معاملات خودرو چطور؟ بهتر است با هم نتیجه‌گیری کنیم، تکنولوژی نسبت به مشاغل سنتی اصلا مهربان نیست!

بدون شک، با پیشرفت‌های روزافزون در زمینه مشاغل مجازی و حضور و اعتماد مردم به این فضا، به زودی زود کسب‌وکارهایی که مجازی نباشند، از گردونه رقابت خارج خواهند شد، با این اوصاف، نیاز است تا کسب‌وکارها و طرح‌های اقتصادی هر چه زودتر دست به کار شده و پا به عرصه درآمدزایی دیجیتال بگذارند!

طراحی سایت، تنها شروع کار است!

بسیاری از مالکان کسب‌وکار تا صحبت از به‌روز و دیجیتالی کردن کسب‌وکار به میان می‌آید، سریعا به دنبال طراحی سایت می‌روند، آیا این راه حل ماجراست؟ اجازه دهید دقیق‌تر بپرسم، آیا این تمام راه‌حل دیجیتال کردن کسب‌وکار است؟

طراحی سایت واکنشگرا

 

طراحی سایت در واقع، شروع کسب‌وکار در محیطی کاملا جدید است. تصور کنید برای اولین بار در یک محله یا بازار، کسب‌وکار راه انداخته‌اید و یا شعبه جدیدی از کسب‌وکار سنتی خود را در شهر یا محله دیگر تاسیس کرده‌اید؛ طراحی و راه‌اندازی وب سایت فروشگاهی دقیقا مشابه همین است. شروع کسب‌وکار در محیطی پر از رقیب که باید وارد ماراتون جذب مشتری شوید.

در طراحی سایت، المان‌ها و فاکتور‌های مختلفی را برای رسیدن به موفقیت باید رعایت کنید. از زمان طراحی، انتخاب زبان برنامه‌نویسی و یا سیستم‌های طراحی سایت رایج در دنیا، انتخاب هاست و دامنه، طراحی و پیاده‌سازی UI و UX، بهینه‌سازی سایت مبتنی بر آخرین تغییرات الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو و ....

در میان تمامی فاکتورهایی که در زمان طراحی سایت باید به آن‌ها دقت کنید، طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا بسیار مهم است. به قدری این موضوع از اهمیت برخوردار است که می‌توان گفت اگر طراحی سایت واکنشگرا نباشد، تا حد بسیار زیادی سایت و کسب‌وکار را باید شکست خورده دانست!

طراحی سایت ریسپانسیو به چه معنا است؟

پیش از بیان اهمیت طراحی واکنشگرا، اجازه دهید به چیستی این موضوع بپردازیم. همه ما می‌دانیم که برنامه‌نویس و یا طراح وب سایت با استفاده از لپ‌تاپ و یا PC اقدام به طراحی و اجرای وب سایت می‌کند. همچنین، می‌دانیم در زمان طراحی وب سایت، تیم پیاده‌سازی و اجرا، وب سایت را براساس مقیاس‌ها و اندازه‌های صفحه نمایش‌های بزرگ همچون لپ‌تاپ و مانیتورهای PC طراحی می‌کنند.

سوال این جاست، اگر کاربری با استفاده از تبلت یا گوشی تلفن همراه با هر سایز صفحه نمایشی به این وب سایت مراجعه کند، چه خواهد دید؟ اقیانوسی از اطلاعات در مقیاس لیوان کوچک!

مفهوم طراحی سایت واکنشگرا دقیقا پیشگیری از این اتفاق مهلک است. به بیان دیگر، طراحی سایت ریسپانسیو یعنی وب سایت را به گونه‌ای طراحی کنیم که در زمان بارگذاری در هر دستگاهی، خواه لپ‌تاپ، تبلت یا گوشی تلفن همراه، همواره به شکل استاندارد و در اندازه‌های مختلف با حفظ ساختار اولیه ظاهر شود.

طراحی سایت ریسپانسیو باعث می‌شود که مرور و بررسی وب سایت در هر دستگاهی به سهولت انجام شود. اگر این موضوع رعایت نشود، می‌تواند حوادث تلخی را برای کسب‌وکار اینترنتی شما رقم بزند! چرا که عدم طراحی سایت واکنشگرا باعث می‌شود تا کاربر با تصاویر و متون بسیار بزرگ یا بالعکس مواجه گردد. طراحی واکنشگرا این اطمینان را به شما می‌دهد که فروشگاه اینترنتی که مالکش هستید، به طور خودکار در تمامی دستگاه‌ها به بهترین شکل ممکن و در اندازه مناسب نمایش داده خواهد شد.

اگر طراحی سایت ریسپانسیو نباشد، چه خواهد شد؟

قبل از پاسخ به این سوال، اجازه دهید چند مورد آمار و گزارش جالب را با هم بررسی کنیم. براساس آمار منتشرشده توسط مرکز تحقیقات گوگل، افرادی که تجربه‌ی ناخوشایندی در زمان گشت‌وگذار اینترنتی در فروشگاه‌های مجازی داشته باشند، احتمال خریدشان بیش از 60 درصد کاهش خواهد یافت.

همچنین، بیش از 75 درصد کاربران فضای مجازی مایلند تا به وب سایت‌های سازگاز با صفحه نمایش گوشی خود برگردند. در گزارش گوگل آمده است که 65 درصد افرادی که در فضای مجازی به دنبال خرید کالا یا محصول هستند، به دنبال خرید از فروشگاهی هستند که طراحی سایت واکنشگرا دارد.

اجازه دهید اینگونه بیان کنیم، زمانی که فروشگاه اینترنتی خود را طراحی می‌کنید، محیطی مجازی برای کاربران اینترنت فراهم کرده‌اید که با گشت‌وگذار در آن بتوانند به هر آن‌چه می‌خواهند دسترسی داشته باشند، از محصولات موجود انتخاب کرده و خرید کنند و از همه مهم‌تر تجربه خوبی را پشت سر بگذارند.

انبوهی از وب سایت‌های فروشگاهی با موضوعات و خدمات مشابه وجود دارد، چه چیزی یک فروشگاه را متمایز می‌کند که کاربران به سمت آن هجوم بیاورند؟ اعتبار فروشگاه و قدمت آن، بارگذاری سریع و بدون دردسر، قیمت مناسب، پشتیبانی از خدمات و محصولات، طراحی سایت ریسپانسیو و چندین و چند موردی که همگی یک هدف را دنبال می‌کنند و آن رضایت مشتری است.

اگر کاربری از وب سایتی به هر دلیلی ناراضی باشد، مسلما از آن خرید نخواهد کرد. اما تیر زهرآگین‌تر این مشتری، ترک کردن سریع وب سایت است! با این کار، شاخک‌های موتورهای جست‌وجو و الگوریتم‌هایشان تکان خورده و به دنبال دلیل ترک سریع وب سایت شما توسط کاربران خواهند بود و چه بد که عدم طراحی سایت ریسپانسیو می‌تواند به شدت رتبه و جایگاه شما در رنکینگ موتورهای جست‌وجو را کاهش دهد!

بدون شک، در بازار رقابتی فعلی فروشگاه اینترنتی، عدم طراحی وبسایت واکنشگرا باعث می‌شود که وب سایت شما به درستی به کاربران نشان داده نشده و به مرور زمان، محبوبیت خود را از دست بدهد.

آیا طراحی سایت واکنشگرا معایبی هم دارد؟

دنیای عجیبی است، حتی موثرترین داروها هم عوارض و معایبی دارند! طراحی سایت ریسپانسیو هم از این موضوع مستثنی نیست! شاید در نگاه اول، ایراداتی که به طراحی سایت واکنشگرا گرفته‌ایم، از نظر شما بسیار سخت‌گیرانه باشد، ولی دانستن این موضوعات خالی از لطف نیست:

  • سرعت بارگذاری، ارتباطی با طراحی سایت واکنشگرا ندارد!

بسیاری از کاربران اینترنت حتی طراحان سایت تصور می‌کنند طراحی سایت ریسپانسیو می‌تواند سرعت بارگذاری وب سایت را افزایش دهد؛ این اطمینان را به شما می‎‌دهیم که برای افزایش سرعت سایت خود، راه‌‌های متعددی را می‌توانید امتحان کنید، ولی باور کنید طراحی سایت ریسپانسیو ارتباطی با بهبود سرعت سایت ندارد! می‌توان گفت ریسپانسیو نبودن سایت یک ایراد بزرگ در بارگذاری است اما واکنشگرا بودن آن، تاثیری در سرعت ندارد.

طراحی ریسپانسیو یک وب سایت چه مزایایی دارد؟ 

  • هر مرورگری طراحی سایت ریسپانسیو را نمی‌تواند نشان دهد!

شما هر چقدر هم که روی طراحی سایت واکنشگرا سرمایه‌گذاری کرده و وقت صرف کنید، باز هم کاربرانی هستند که وب سایت فروشگاهی شما را ریسپانسیو نخواهند دید! دلیل این موضوع به مباحث برنامه‌نویسی برمی‌گردد.

در زمان طراحی سایت ریسپانسیو، در زبان برنامه‌نویسی CSS که مرتبط با طراحی Front End و یا پوسته‌ی سایت فروشگاهی است، از دستورالعمل‌هایی به نام مدیاکوئری استفاده می‌شود. این دستورالعمل‌ها و نحوه برنامه‌نویسی، جدید و مدرن محسوب می‌شود، به همین سبب، ممکن است کاربرانی که از سیستم‌های قدیمی‌تر و ورژن‌های آپدیت نشده مرورگرها در گوشی‌های تلفن همراه و یا کامپیوترهای خود استفاده می‌کنند، مدیاکوئری‌ها را دریافت نکرده و تمام زحمت طراحی سایت واکنشگرا را به فنا بدهند!

عدم دریافت این دستور باعث می‌شود که سایت به صورت پیش‌فرض زمان طراحی را به کاربر نشان دهد. بنابراین، ممکن است کاربری که از گوشی با مرورگر قدیمی استفاده می‌کند، وب سایت فروشگاهی شما را به صورت ریسپانسیو نبینند.

چرا طراحی سایت ریسپانسیو در موفقیت فروش اینترنتی تاثیرگذار است؟

امیدواریم تا به اینجا پاسخ این سوال را دریافت کرده باشید! به صورت خلاصه می‌توان گفت:

  • طراحی سایت واکنشگرا باعث می‌شود کاربر احساس خوبی نسبت به سایت شما داشته باشد.
  • نمایش استاندارد اطلاعات وب سایت در دستگاه‌های مختلف به معنای حضور حداکثری در بین مشتریان بالقوه است.
  • می‌تواند شما را نسبت به بقیه رقبا در دید مخاطبان برتر نشان دهد.

کلام آخر

طراحی سایت را به تیم حرفه‌ای بسپارید! شاید مهم‌ترین توصیه‌ای که به شما می‌توانیم داشته باشیم، همین باشد. اگر می‌خواهید طراحی سایت فروشگاهی در شیراز، اصفهان، تهران و یا در هر جای ایران انجام دهید، حتما به دنبال خبره‌ترین‌ها در این امر باشید.

طراحی سایت، امری پیچیده و با آینده‌نگری‌های فراوان است. یک تیم طراح حرفه‌ای وب سایت‌های فروشگاهی، علاوه بر رعایت پیچیدگی‌های مهندسی و برنامه‌نویسی و طراحی گرافیکی در زمان پیاده‌سازی وب سایت، باید درک عمیقی از زیبایی و شناخت کاربران داشته باشند؛ چرا که تیم طراح سایت شما، در واقع طراح دکور، ویترین و چارچوب مغازه دیجیتالی شما است که قرار است سالیان سال از آن کسب درآمد کرده و هر روز به تعداد مشتریان وفادار خود بیافزایید.

توصیه می‌کنیم هیچ‌گاه طراحی سایت ریسپانسیو را به افرادی که در این زمینه تخصص ندارند، نسپارید؛ چرا که این موضوع سبب طراحی ناصحیح شده و می‌تواند تمامی زحمات شما در دیگر بخش‌ها را بر باد دهد!

سوالات متداول

آیا طراحی وب سایت واکنش گرا تاثیری بر فروش اینترنتی وب سایت‌های فروشگاهی دارد؟

صد البته! طراحی سایت به صورت ریسپانسیو این امکان را می‌دهد تا وب سایت شما به صورت استاندارد به تمامی کاربران، فارغ از نوع دستگاهی که استفاده می‌کنند، اعم از تلفن همراه، تبلت، کامپیوتر شخصی و... نشان داده شود. همین امر، سبب افزایش محبوبیت وب سایت فروشگاهی و ایجاد تجربه کاربری خوب در مراجعه کنندگان به وب سایت خواهد شد.

تمامی عوامل فوق‌، در کنار یکدیگر می‌تواند کاربرانی را که به عنوان مشتری بالقوه به وب سایت فروشگاهی شما مراجعه کرده‌اند، به مشتری‌های بالفعل و دست به جیب تبدیل کند! البته ناگفته نماند در کنار ریسپانسیو بودن وب سایت عوامل متعدد دیگری همچون بهینه‌سازی وب سایت فروشگاهی بر اساس الگوریتم‌های گوگل، تولید محتوای مناسب، پشتیبانی از خدمات و محصولات و... می‌تواند بر میزان فروش شما تاثیرگذار باشد.

نقش طراحی ریسپانسیو در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

امروزه غالب کسب‌وکارهای موفق که به صورت مجازی فعالیت دارند، از شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، توییتر، تلگرام و... استفاده می‌کنند. شما می‌توانید در تمامی حساب‌‌های کاربری در این شبکه‌های اجتماعی لینک فروشگاه و یا کسب‌وکار اینترنتی خود را قرار دهید. در صورتیکه وب سایت به صورت واکنشگرا طراحی نشده باشد، با ورود کاربران شبکه‌های اجتماعی به وب سایت از طریق این لینک‌ها، با وب سایتی شلخته و با نمایی غیراستاندارد برای صفحه‌های نمایش گوشی خود مواجه خواهند شد و همین امر، می‌تواند میزان نارضایتی از تجربه کاربری را افزایش داده و در نتیجه، سقوط وب سایت در رنکینگ موتورهای جست‌وجو را به همراه داشته باشد.

آیا پرداخت هزینه برای طراحی سایت واکنشگرا مقرون به صرفه است؟

عدم پرداخت این هزینه در درازمدت می‌تواند چنان آسیبی به کسب‌وکار مجازی شما وارد کند که به این نتیجه برسید که ای کاش از همان ابتدا سایت را واکنشگرا طراحی کرده بودید. به شما این اطمینان را می‌دهیم نسبت به پرداخت هزینه‌هایی همچون بک‌لینک معتبر، تبلیغات در پیج‌ها و بررسی کارشناسان درباره معایب و ایرادات وب سایت، پرداخت هزینه طراحی سایت ریسپانسیو بسیار معقول‌تر است!

سفارش طراحی سایت